• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های مجله
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژگان
  • ارسال مقاله
  • اطلاعات مجله
    • درباره مجله
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر مجله
    • پایگاه‌های نمایه کننده
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • استخراج به
    RIS
پژوهشنامه علوم سیاسی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین مجله
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره هفتم (1391)
دوره دوره ششم (1390)
دوره دوره پنجم (1389)
دوره دوره چهارم (1388)
دوره دوره سوم (1387)
دوره دوره دوم (1386)
دوره دوره اول (1385)

جدال‌های الهیاتی در عالم قدیم و پدیدار شدن روشنفکری در ایران

مقاله 6، دوره 9، شماره 2، بهار 1393، صفحه 149-180  XML اصل مقاله (341 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
محمدجواد غلامرضا کاشی* ؛ مهدی کاظمی زمهریر
دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
تصور غالب درباره روشنفکری در ایران ، آن را پدیداری وارداتی و  برآمده از خلاء توصیف می نماید.این تصور، مانع توجه به شرایط امکان درونی تفکر روشنفکری می گردد؛مدعای اصلی نویسندگان مقاله این است که هویت روشنفکری تنها با توجه به تجربه فکری ایران پیشاروشنفکری (عالم قدیم)  در کنار تجربه فکری در غرب قابل ادراک است؛ در پژوهش های جاری برآمدن روشنفکران تنها در پرتو ارتباطات ایران و جهان غرب مورد تحلیل قرار می گیرد،اما  این پدیدار بدون رخ نمودن تحولاتی در صورت‌بندی تفکر قدیم، زمینه و شرط ظهور در فضای فکری ایران نمی یافت. این نوشتار با تحلیل جدال‌های الهیاتی میان اندیشه الهیاتی صدرایی، شیخیه و بابیه در دوران  «پیشاروشنفکری»،  نشان خواهد داد که چگونه این جدال ها به ظهور تفکر روشنفکری به مثابه یک زبان فکری جدید مدد رسانده است. تحلیل جدال های الهیاتی در پیشاروشنفکری نشان می دهد، که شاهد  به حجاب رفتن معرفت قدسی به مثابه امری عینی، بسط تصور طبیعت گرایانه از عالم و انسان، جانشینی علمحصولی به جای معرفت قدسی، و دنیوی شدن زبان الهیاتی هستیم،  که پیش از ظهور پدیده روشنفکری، شرایط امکان تفکرات غیرالهیاتی را فراهم ساخته بود.
کلیدواژگان
صدرا؛ شیخیه؛ بابیه؛ روشنفکری؛ الهیات؛ دنیوی شدن
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,102
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,535
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

© 2019 All Rights Reserved. Powered by SINAWEB.