انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره پنجمشماره120111109A Study of Relationship between the Unitary State System and
National Unity: Case Study of Iranرابطة سیستم سیاسی بسیط با همبستگی ملی: بررسی موردی ایران107FAJournal Article20091207The unitary state system refers to a kind of political power which is united and undivided in one geographical arena. There seems to be a relationship between the unitary state system and national unity. The favorable characteristic of the unitary state system regarding the national unity and solidarity is reinforced when the country is nearly uniform from the cultural and human point of view. This research is intended to study the relationship between the unitary state system and national unity in Iran. Descriptive-analytic method has been used in this research, and data has been gathered through designing questionnaires. The research population is consisted of 70 researchers and experts in the fields of political geography, political science, political sociology as well as government officials. The findings of this study indicate that notwithstanding the advantages of the unitary state system, excessive centralization in the unitary state system weakens the national unity.سیستم سیاسی بسیط، بر واحد بودن و عدم تقسیم قدرت سیاسی در عرصه جغرافیایی کشورها اشاره دارد. به نظر میرسد بین نظام سیاسی بسیط و همبستگی ملی رابطهای وجود داشته باشد. ویژگی مطلوب نظام سیاسی بسیط در جهت وحدت و همبستگی ملی، زمانی آشکار میشود که کشور به لحاظ انسانی و فرهنگی تقریباً یکدست باشد. این پژوهش به بررسی رابطة سیستم سیاسی بسیط با همبستگی ملی در کشور ایران پرداخته است. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق، پژوهشگران و متخصصان جغرافیای سیاسی، علوم سیاسی، جامعهشناسی سیاسی، مدیریت دولتی است. تعداد نمونه آماری 70 نفر از متخصصان مزبور است. نتیجة تحقیق مزبور نشان میدهد، جدا از فوایدی که برای سیستم سیاسی بسیط وجود دارد، تمرکز افراطی و شدید در سیستم سیاسی بسیط، همبستگی ملی را تضعیف میکندhttp://www.ipsajournal.ir/article_107_36f14639d8a7506c480402d97d311a5f.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره پنجمشماره120111109The Article 44 of the Constitution of the Islamic Republic of Iran: A Deconstructionist Viewشالودهشکنی اصل چهلوچهارم قانون اساسی108FAJournal Article20111109Each text is produced in certain conditions and with different degrees of selection and based on a certain relation with power, and it is available for readers who have different conditions. Analysts believe that there is no null and neuter discourse, because of the lack of pure social fact, but we are faced with discourses or texts belonging to certain people, fractions, ideologies and cultures. However, it is still impossible to recognize the author’s social, political and ideological views and positions which are hidden both iwithin the text and outside it, notwithstanding that different people view the text or discourse in different manners. Therefore, the text shall be viewed as a meaningful totality while this meaning is not necessarily inside the text itself. Meanwhile there is no null and neuter text, because it will have an ideological value, by being affected by the social/cultural texture or background, just because each text is produced in certain condition and situation and therefore it is always accompanied with the creator’s color and nature. The text of the article 44 of Iran’s Constitution has special meaning and is resulted from a special texture. Using a deconstructionist view, the author seeks to show the true face of the text of that article as well as reveal the meaning was attached to it at the time of its production. Deconstruction actually shows that each text has two meanings. First is a meaning and understanding which is loyal to the text and shows its one-dimensional determination. The second meaning and understanding is deconstructionist, i.e. it shows the concepts on the edge and margin of the text that have been omitted or suppressed. At the time when there are different understandings of the article 44, we need to understand what meanings have been attached to it when was being produced in order to realize the differences with current understandings. Is Article 44 of the constitution of Iran practically applicable?تولید هر متن در شرایط ویژه و با درجههای متفاوتی از انتخاب و در پیوندی خاص با قدرت صورت میپذیرد و به همین شکل در دسترس خوانندگانی قرار میگیرد که شرایط متفاوتی دارند. تحلیلگران گفتمان بر این عقیدهاند که با توجه به فقدان واقعیت اجتماعی ناب، گفتمان خنثی و بیطرف نیز وجود ندارد، بلکه ما با گفتمانها یا متنهای وابسته به اشخاص، جناحها، ایدئولوژیها و فرهنگهای خاص مواجهیم؛ اما شناخت دیدگاهها و موضعگیریهای اجتماعی، سیاسی و ایدئولوژیک نویسنده که هم در متن و هم در خارج از آن پنهان است، بدون توجه به اینکه افراد گوناگون به متن یا گفتار به شیوههای مختلف مینگرند، کمابیش غیرممکن است؛ بنابراین باید به متن به مثابه یک کل معنادار نگریست که این معنا لزوماً در خود آن نیست. وانگهی هیچ متن خنثی و بیطرفی وجود ندارد زیرا با تأثیرپذیری از بافت یا زمینه اجتماعی ـ فرهنگی، دارای بار ایدئولوژیک میشود تنها به آن دلیل که هر متنی در شرایط و موقعیت خاص تولید میشود و ازاینرو همیشه رنگ خالق خود را با خود همراه دارد.
متن اصل چهلوچهار قانون اساسی ایران واجد معنا و زاییدة بافتاری ویژه است. کوشش نگارنده بر آن است که با کاربست «شالودهشکنی ـ واسازی» نشان دهد که چهرة حقیقی متن اصل چهلوچهار چه بوده و در زمانة تولید متن، از آنْ چه معناهایی استدراک میشده است. شالودهشکنی در حقیقت نشان میدهد هر متنی دو برداشت را در بردارد: برداشت نخست، برداشتی وفادارانه به متن و بیانگر تعیینکنندگی یکسویة آن است؛ ولی برداشت دوم شالودهشکنانه است و نشان میدهد چه مفاهیمی در مرز و حاشیههای متن، حذف، طرد و یا سرکوب شدهاند. در زمانة وجود گوناگونی برداشتها از اصل چهلوچهار، نیازمند فهم آنچه هستیم که در واقع رواج داشته تا بفهمیم با برداشتهای امروزی چه تفاوتهایی یافته است. آیا در عمل اصل چهلوچهار قانون اساسی قابل اجراست؟http://www.ipsajournal.ir/article_108_cb85c0b02aeb4dd8227492c37abd8b30.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره پنجمشماره120111109The Constitutional Revolution, Modernity and Birth of Religious Modernism in Iranانقلاب مشروطه، تجدد و زایش نوگرایی دینی در ایران109FAJournal Article20080516As there are no natural compatibility between philosophical foundations of modernity and the discourse of tradition and oriental philosophy, the entry of modernity to other societies, especially the Islamic countries, has led to fundamental contradictions. Such issue being accompanied with colonialism at the beginning, and non-development of eastern societies later on which resulted in continuation of their subordination and backwardness, was faced with resistance by the elites and people of these societies which led to fundamental evolutions and formation of new social forces. In Iran, especially after the Constitutional Revolution in 1906, we see at least two different kind of encountering with modernity. The intellectuals generally sought to accept the modernity but the religious thinkers usually opposed it. In opposing the modernity, however, the religious thinkers were divided into three groups, namely, the theology-centered, justice- centered and modernist-centered. This article will review the process of the rise of religious modernism and its encountering with the modernity after the Constitutional Revolution that, in its turn, initiated the emergence of fundamental conflicts and new social cleavages in Iran. This still is one of the fundamental issues of the Iranian society.ازآنجاکه بنیانهای فلسفی تجدد، از نظر ماهوی هیچگونه سازگاری با گفتمان سنت و فلسفة شرقی ندارد، ورود آن همراه با دیگر مظاهر تجدد به سایر جوامع ـ بهویژه در کشورهای اسلامی ـ به تضادهای اساسی منجر شده است. این امر در آغاز با استعمار همراه بود. توسعهنیافتگی جوامع شرقی نیز به تداوم سلطهپذیری و عقبماندگیشان انجامید و مقاومتهایی از سوی نخبگان و مردمِ این جوامع، به منظور مقابله با این پدیدهها صورت گرفت که در نهایت به ایجاد تحولات اساسی و شکلگیری نیروهای اجتماعی جدید منجر شد. در ایران بهویژه پس از انقلاب مشروطه 1285 ه . ش، درحالیکه مقابلة جریان روشنفکری برای حل معضلات، از طریق اخذ تمدن جدید بوده، اما بیشترین رویارویی از سوی متفکران دینی صورت گرفت که خود به سه دستة شریعتمداران، عدالتمحوران و جریان نوپای نوگرایی دینی تقسیم میشوند. در این مقاله به نحوة شکلگیری جریان اخیر یعنی «نوگرایی دینی» و مواجهة آن با تجدد پس از انقلاب مشروطه که سرآغاز پیدایش تضادهای بنیادین و شکافهای اجتماعی جدید در ایران است، خواهیم پرداخت که تا به امروز نیز از مسائل اساسی جامعه و نیروهای فکری و سیاسی به شمار میروندhttp://www.ipsajournal.ir/article_109_7da7ca92fbdacf11bbd9cf7cf77a0746.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره پنجمشماره120111109The Impact of Good Governance and Social Capital on Political Trust: Case Study of Mashad and Sabzevar Citiesتأثیر حکمرانی خوب و سرمایه اجتماعی بر اعتماد سیاسی: مطالعه موردی؛ شهرهای مشهد و سبزوار110FAJournal Article20091219This article reviews the impact of good governance and social capital on political trust. The effects of feeling social security, non-existence of discrimination and corruption as three variables representing the concept of good governance, as well as public trust and membership in volunteer associations as two variables representing the concept of social capital, and some background variables representing political trust, have been tested. The amount of trusting 21 government institutions has been evaluated in order to measure the dependent variable in this survey.
The method of research is quantitative and the applied technique is survey. In this regard, two samples containing 600 individuals within the range of 18-65 years old in Mashhad and Sabzevar, have been selected randomly and interviewed. Multi-variable test results show that variables representing good governance explain the political trust variance better than social capital variables, in a way that all three variables of good governance, have entered into the regression equation of political trust, while among the social capital variables, only membership in Basij volunteer association, has entered into the aforementioned equation. The said variables, together with method of socialization in family, gender, education and city of residence explain totally 40 per cent of the variance of public trust variable. The findings of this research show that good governance variables better explain the public trust in the population under study. Moreover, results of political trust factors analysis show that the trust of interviewees to 21 government institutions may be categorized into three concealed factors: institutions related to everyday life, control institutions as well as political institutions.مقالة حاضر به بررسی تأثیر حکمرانی خوب و سرمایه اجتماعی بر اعتماد سیاسی میپردازد. تأثیر متغیرهای احساس امنیت اجتماعی، نبود فساد و تبعیض به عنوان شاخصهای حکمرانی خوب و متغیرهای اعتماد عمومی و عضویت در نُه انجمن داوطلبانه به عنوان شاخصهای سرمایه اجتماعی و چند متغیر زمینهای برای اعتماد سیاسی، به آزمون گذاشته شدهاند. به منظور سنجش متغیر وابستة تحقیق، اعتماد به 21 نهاد دولتی مورد سنجش قرار گرفته است.
روش پژوهش، کمّی و تکنیک مورد استفاده، پیمایش است. بدین منظور دو نمونه 600 نفری از افراد 18 تا 65 ساله در شهرهای مشهد و سبزوار به طور تصادفی انتخاب شده و مصاحبه شدهاند. یافتههای آزمون چندمتغیره نشان میدهد که متغیرهای مربوط به حکمرانی خوب، بهتر از متغیرهای مربوط به سرمایه اجتماعی، تبیینگر واریانس اعتماد سیاسی است؛ بهطوریکه هر سه متغیر مربوط به حکمرانی خوب، وارد معادله رگرسیون اعتماد سیاسی شدهاند اما از میان متغیرهای سرمایه اجتماعی، تنها عضویت در انجمن داوطلبانة بسیج، وارد معادله فوق شده است. این متغیرها به علاوة متغیرهای نحوة جامعهپذیری در خانواده، جنس، تحصیلات و شهر محل سکونت، مجموعاً 40 درصد از واریانس متغیر وابستة اعتماد سیاسی را تبیین میکنند.
نتایج پژوهش نشان میدهد قدرت تبیین متغیرهای مربوط به حکمرانی خوب به منظور تبیین اعتماد سیاسی در جامعة مورد مطالعه، بالاتر است. به علاوه نتایج تحلیل عامل گویههای مربوط به اعتماد نهادی نشان میدهد اعتماد پاسخگویان به 21 نهاد دولتی، در قالب سه عامل پنهان، قابل دستهبندی است: نهادهای مرتبط با نیازهای روزمره، نهادهای کنترلی و نهادهای سیاسی.http://www.ipsajournal.ir/article_110_34ed86f228ea4ca5c3fb116132382afe.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره پنجمشماره120111109زیباییشناسی و سیاست؛ بازتاب سیاست در رویکرد رئالیستی به هنرزیباییشناسی و سیاست؛ بازتاب سیاست در رویکرد رئالیستی به هنر111FAJournal Article20100412زیباییشناسی در سده هجدهم و در نقطه عزیمت خود، مسئله هنرها را از منظر تمتع یا لذت بیغرض مطرح ساخت، اما در سدة نوزدهم بدیلهای فلسفی و جامعهشناختی در هنر که بهویژه بازتاب خود را در واقعگرایی به نمایش میگذاشت، وجهی از زیباییشناسی اجتماعی را پدید آورد که بهشدت وامدار شرایط اجتماعی و تاریخی بود. در مقالة پیش رو، این فرضیه به سنجش گذاشته میشود که زیباییشناسی میتواند بازتابدهندة شرایط سیاسی و اجتماعی باشد؛ به عبارت دیگر زیباییشناسی با رویکرد انتقادی، خصلتهای سیاسی هنر را بهخوبی به نمایش میگذارد. به این منظور پس از طرح مسئله در مورد چیستی زیباییشناسی، برای اثبات فرضیه و نشان دادن ارتباط وثیق هنر با سیاست، زمینهها و چگونگی پدیداری زیباییشناسی اجتماعی در چهارچوب زیباییشناسی مارکسیستی به بحث گذاشته خواهد شد. در عین حال به منظور آوردن شواهدی از این مدل به آثار متفکران رئالیست سده نوزدهم، اشارههای مختصری خواهد شد. این نوشتار از حیث روششناسی، رویکرد توصیفی ـ تحلیلی را با رویکرد انتقادی مورد استفاده قرار داده استزیباییشناسی در سده هجدهم و در نقطه عزیمت خود، مسئله هنرها را از منظر تمتع یا لذت بیغرض مطرح ساخت، اما در سدة نوزدهم بدیلهای فلسفی و جامعهشناختی در هنر که بهویژه بازتاب خود را در واقعگرایی به نمایش میگذاشت، وجهی از زیباییشناسی اجتماعی را پدید آورد که بهشدت وامدار شرایط اجتماعی و تاریخی بود. در مقالة پیش رو، این فرضیه به سنجش گذاشته میشود که زیباییشناسی میتواند بازتابدهندة شرایط سیاسی و اجتماعی باشد؛ به عبارت دیگر زیباییشناسی با رویکرد انتقادی، خصلتهای سیاسی هنر را بهخوبی به نمایش میگذارد. به این منظور پس از طرح مسئله در مورد چیستی زیباییشناسی، برای اثبات فرضیه و نشان دادن ارتباط وثیق هنر با سیاست، زمینهها و چگونگی پدیداری زیباییشناسی اجتماعی در چهارچوب زیباییشناسی مارکسیستی به بحث گذاشته خواهد شد. در عین حال به منظور آوردن شواهدی از این مدل به آثار متفکران رئالیست سده نوزدهم، اشارههای مختصری خواهد شد. این نوشتار از حیث روششناسی، رویکرد توصیفی ـ تحلیلی را با رویکرد انتقادی مورد استفاده قرار داده استhttp://www.ipsajournal.ir/article_111_599bb88cdad4e7b0af461fe146db6718.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره پنجمشماره120111109A Survey of Social and Psychological Factors Affecting the Political Participation of People in Tehranبررسی عوامل اجتماعی و روانی مؤثر بر مشارکت سیاسی مردم شهر تهران112FAJournal Article20091230Political participation is one of the important types of participation which has been discussed frequently. Political participation in legal and conventional frameworks has been considered as a main characteristic of political development in countries around the globe. It seems that in a society where citizens don’t take part in political activities effectively, there is not much of feeling of commitment and dependence on political system and they won’t act as supporters of the system in critical situations. This article seeks to study the extent of political participation and effective factors on political participation in Tehran. The method adopted for this study was to conduct a survey. The research population was people aged 18 and more who lived in Tehran. The sample size was 1943 people who have been selected by stratified sampling proportionate to sample size. Our findings show significant correlation with 99% confidence level between each of the following variables with political participation: age, marital status, education, religious flexibility, religiousness, life satisfaction, political freedom, political legitimacy, political confidence, political friends, feeling of political efficiency, feeling of political powerlessness, political alienation, distribution of responsibilities, political family, political consciousness, political isolation, use of media, social confidence, satisfaction of government function, contents of candidates’ slogans, having free time in polling day, stability in party sympathy, importance of outcome of election, and importance of public controlیکی از انواع مهم مشارکت که بسیار مورد بحث و بررسی قرار گرفته، مشارکت سیاسی است. تصور بر این است که در جامعهای که شهروندان مشارکت کافی در امور سیاسی ندارند، احساس تعهد و دلبستگی چندانی نیز به نظام سیاسی وجود نخواهند داشت و به عنوان نیروی حامی و مشروعیتبخش این نظام در شرایط بحرانی عمل نخواهند کرد. در شرایط کنونی کشور این بحث اهمیتی دوچندان مییابد؛ ازاینرو این مقاله قصد دارد تا با نگاهی عینی به بررسی میزان مشارکت سیاسی و همچنین عوامل تأثیرگذار بر مشارکت سیاسی در شهر تهران بپردازد.
بر اساس نتایج تحقیق با اطمینان بیش از 99 درصد میتوان گفت که هریک از متغیرهای سن، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، انعطاف مذهبی، درجه مذهبی بودن، رضایت از زندگی، آزادی سیاسی، مشروعیت سیاسی، اعتماد سیاسی، دوستان سیاسی، فاتالیسم (سرنوشتگرایی)، احساس کارآمدی و اثربخشی سیاسی، احساس بیقدرتی سیاسی، بیگانگی سیاسی، پخش مسئولیت، خانواده سیاسی، آگاهی سیاسی، دوریگزینی سیاسی، استفاده از رسانهها، اعتماد اجتماعی، رضایت از عملکرد دولت، محتوای شعارهای کاندیداها، داشتن فراغت در روز انتخابات، ثبات در گرایش حزبی، اهمیت نتایج انتخابات، اهمیت نظارت اجتماعی، رابطه وهمبستگی معناداری با میزان مشارکت سیاسی دارد.http://www.ipsajournal.ir/article_112_b06032a0361dcc508214f8a3165f028c.pdf