انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره هفتم320120621Governmental Discourse in Sa’di’s Gulistanگفتمان حکومتی در گلستان سعدی741177FAنسرینفقیه ملک مرزبانمرجانفردوسیJournal Article20111025<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: ">The present research is an attempt to elucidate social powers in a literary discursive text called Gulistan. In such elucidation, power and ideology are factors playing an important role in the 7<sup>th</sup> century society. This study tends to explore strategies and discursive tools resulting in the creation of dominance and inequality in the society and the divulgement of such inequality in language. For such purpose, Michael Halliday’s Theory (Ideational meta-function emphasizing processes and namings) to analyze the text, and Norman Fairclough’s theory to elucidate social aspects in three levels of description, interpretation and explanation and the manner it is related to the text, are used. </span> <br /><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: ">Finally, a central powerful discourse titled as “Governmental Discourse” is defined. Explaining the role and place of participants in such discourse, it is delineated that to legitimate its presence and consolidate it in the society, governmental discourse gets help from an ideology introducing it as a representative of God and approved by Him.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">این پژوهش تلاشی است در جهت تبیین قدرتهای اجتماعی در یک متن گفتمانمدار ادبی به نام گلستان. در این تبیین عوامل قدرت و ایدئولوژی در اجتماع قرن هفتم نقش مهمی ایفا میکنند. دغدغهی این تحقیق کشف راهبردها و ابزارهای گفتمانمداری است که منجر به ایجاد سلطه و نابرابری در جامعه و تبلور این نابرابری در زبان میشود</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: ">.</span> <br /><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: "><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">برای این منظور از نظریههای مایکل هلیدی جهت تحلیل متن (فرانقش اندیشگانی با تمرکز بر فرآیندها و نامگذاریها) و نورمن فرکلاف جهت تبیین ابعاد اجتماعی در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین و چگونگی پیوند آن با متن استفاده شد</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: ">. </span> <br /><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: "><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">در نهایت یک گفتمان مقتدر مرکزی تحت عنوان «گفتمان حکومتی» تعریف شد. با تبیین نقش و جایگاه مشارکان این گفتمان</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA"> به این نکته دست یافتیم که گفتمان حکومتی برای مشروعیتبخشی به حضور خود و تثبیت آن در جامعه از ایدئولوژیای یاری میگیرد که او را دستنشانده و تأییدشده از طرف خداوند معرفی میکند</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: ">.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_177_49c80f3bf574a297fcf2341ec69cf46c.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره هفتم320120621Quran and political Islam-Based Identityقرآن و هویت متکی بر اسلام سیاسی 4179178FAمحمد جوادغلامرضا کاشیالههصادقیJournal Article20111024<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: ">This paper primarily focuses on the structure of political consciousness of Iranians and the attempt to reconstruct their identity in the modern era. If it is assumed that political Islam has been the dominant collective response to reconstruct their identity in the post 1950s Iran, the main question would be what the role of the actual Text (Quran) is? Political Islam is studied from different perspectives. However, this paper tends to explore the semantic structure of Political Islam from intellectuals’ attempt to return to Quran. As the outcome of an experimental survey with statistical initial methods, the said study will give an image of the number of times the intellectual and political activists have referenced their ideas to the actual verses from Quran in their published literature. The results will then be analyzed, using simple statistical methods, in order to demonstrate a clear overview on the trend of this phenomenon in different periods of intellectualism in Iran. </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA">این مقاله ناظر به ساختار ذهنیت سیاسی ایرانیان و تلاش برای بازیابی هویت در دوره مدرن است. اگر اسلام سیاسی را مهمترین پاسخ جمعی برای بازیابی هویت در ایران پس از دهه 30 به شمار آوریم، قرآن چه نقشی در آن بر عهده گرفته است</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">؟</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA"> اسلام سیاسی از منظرهای گوناگونی موضوع بررسی واقع شده است؟ این مقاله، از دریچه تلاش روشنفکران برای بازگشت به قرآن، به مطالعه ساختار معنایی اسلام سیاسی همت گماشته است. مطالعه مذکور که حاصل مطالعهای تجربی با روشهای اولیه آماری است، تصویری از میزان استناد به آیات قرآن در دورههای مختلف حیات روشنفکری به دست میدهد و آنگاه با توجه به موضوعات محوری مورد توجه این روشنفکران، ساختار معنایی اسلام سیاسی و تطورات آن طی حیات سنت مذکور را مورد بحث و بررسی قرار میدهد.</span> <br /><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA"> </span>http://www.ipsajournal.ir/article_178_c66d7dc25bf9cd2924d2ce21670b9ea1.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره هفتم320120621The Impact of Neo-salafists Thoughts on the Thinking-Ideological Trend of Al-Qaidaتاثیر اندیشه¬های نوسلفیسم بر روند فکری- ایدئولوژیک القاعده79114179FAمحمدمحمودیانJournal Article20120130<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: ">Recalling Neo-salafi school’s opinions and thoughts and explaining the differences with Wahhabism, traditional Salafi and reformist Salafi school, this paper attempts to study and analyze the effectiveness of Neo-salafism on the thinking trend of Al-Qaida.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>The main question is what the characteristics of opinions and thoughts by Neo-salafism are that have made it able to establish thinking conformity and coherence in Al-Qaida?<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>How is this information important for analysts of Islamic movements? Is such thinking trend, has brought about some threats to the interests of the Islamic Republic of Iran in the Middle East? The main discussion here is that Al-Qaida’s own thinking-environmental conditions and its theorists in the region along with the influence of foreign elements, have paved the way for Neo-Salafi thoughts to affect Al-Qaida. In other words, a set of internal and external factors in thinking-ideological formation of Al-Qaida has had a significant impact. The summary of the paper implies that Al-Qaida in Arab and Non-Arab Worlds, has been affected directly by Neo-salafi school’s opinions and thoughts and based on teachings by this theological school, has made its practical actions and radical orientation. In other words, if it was not for the deep efficacy of the mentioned organization from the Neo-salafism thinking principles and beliefs,<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Al-Qaida would never reach to such level of violence in killing innocent people, Muslim or non-Muslim. The author concludes that the formation of Al-Qaeda’s thinking trend is affected by Neo-salafi school’s thoughts and beliefs and such thought takes the interests of the Islamic Republic of Iran into challenge in the region to some great extent. </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA">مقاله حاضر، تلاش دارد ضمن بازخوانی آرا و اندیشههای مکتب نوسلفی و بیان تفاوتهای آن با مکتب فکری وهابی، سلفی سنتی و سلفی اصلاح طلب، میزان تاثیرگذاری آن بر روند فکری تشکیلات القاعده را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد.</span> <br /><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA">پرسش اصلی نویسنده این است آرا و اندیشههای نوسلفیسم دارای چه ویژگیهایی است که توانسته بر پیکره سازمان القاعده انطباق و چسبندگی فکری ایجاد کند؟</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA">اهمیت این شناخت برای تحلیلگران مسائل جریانهای اسلامی در چیست؟ آیا این جریان فکری، منافع جمهوری اسلامی ایران را در منطقه خاورمیانه با خطراتی مواجه ساخته و <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>میسازد؟ بحث اصلی این مقاله است که مجموعه شرائط فکری - محیطی خود القاعده و نیروهای فکری آن در منطقه بهمراه عملکرد عنصرخارجی، در</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA">تاثیرپذیری القاعده از اندیشههای نوسلفی نقش بسزایی داشته است. به عبارت دیگر مجموعه عوامل درونی و برونی در شکلگیری فکری- ایدئولوژیک القاعده تاثیر قابل ملاحظهای داشته است.</span> <br /><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>جمع بندی این مقاله دلالت بر این</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA">دارد تشکیلات القاعده در جهان عرب و غیر جهان عرب، از<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>اندیشهها و آرا مکتب نوسلفی تاثیر مستقیم پذیرفته و براساس آموزههای این مکتب اعتقادی، اقدامات عملی و جهتگیریهای</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA">رادیکال خود را استوار ساخته است. به عبارت دیگر، اگر تاثیر پذیری عمیق تشکیلات یاد شده از اعتقادات و اصول فکری نوسلفیسم نبود، القاعده هرگز نمیتوانست دست به چنین سطحی از خشونت در کشتن مردم بی گناه، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، بزند.</span> <br /><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA">نویسنده نتیجه میگیرد که شکلگیری روند فکری القاعده تاثیر پذیرفته از اندیشهها و اعتقادات مکتب نوسلفی است و این اندیشه تا حد زیادی منافع جمهوری اسلامی ایران را در منطقه با چالش مواجه می سازد. </span>http://www.ipsajournal.ir/article_179_db24c559d1656ad1c60ffc00264f94a0.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره هفتم320120621What is Politics and Who is the Ruler in Shahnamehبررسی چیستی سیاست و کیستی فرمانروا در شاهنامه115146180FAمرتضیمنشادیJournal Article20110420<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: ">Shahnameh is the work of Ferdowsi in a tumultuous period. The collapse of political order and the resulting political and social insecurities is counted as the most conspicuous aspect of social life in that period. Composing Shahnameh shall be considered as a conscious effort in line with maintenance of Iranian identity and an attempt to establish social security, political stability and establishment of wise ruling. Shahnameh begins with formation of the rule and goes on with the role of the ruler in the emergence of jobs and division of social work. Throughout the Shahnameh, there is a retelling of actions and fates of kings and the elite, based on which the present paper studies only the features of ruling and politics in Shahnameh by a descriptive method. In other words, there is an attempt to give appropriate answers to these questions: by what perspective does Shahnameh look at politics and government, on what basis is political authority based and how are different kinds of government categorized?</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA">شاهنامه، حاصل تلاش فردوسی در دورانی پرآشوب است. فروپاشی نظم سیاسی و ناامنی های سیاسی و اجتماعی ناشی از آن، آشکارترین جنبه زندگی اجتماعی آن دوران به شمار می آید. سرودن شاهنامه را باید تلاشی آگاهانه در راستای حفظ هویت ایرانی و کوشش در جهت استقرار امنیت اجتماعی،<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>ثبات سیاسی و برقراری حکومت خردمندانه دانست. شاهنامه با شکل گیری حکومت آغاز می شود، با نقش حاکم در پیدایش مشاغل و تقسیم کاراجتماعی ادامه می یابد. سراسر شاهنامه بازگویی اقدامات و سرنوشت ادشاهان و نخبگان است براین اساس، این نوشتار با روش توصیفی تنها به ویژگی های حکمرانی و سیاست در شاهنامه عنایت دارد. به عبارت دیگر تلاش می شود برای این پرسش ها، پاسخ های مناسب ارائه شود: شاهنامه از کدام منظر به سیاست و حکومت می نگرد، اقتدار سیاسی برچه پایه هایی استواراست و انواع حکومت چگونه تقسیم بندی شده اند؟ است</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: ">. </span>http://www.ipsajournal.ir/article_180_03d87157ba6d1fcd998c2b56479531c5.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره هفتم320120621The role and impact of virtual space in social movements: The case study of Egyptنقش و تاثیر فضای مجازی در جنبشهای اجتماعی؛ مطالعهی موردی مصر147192181FAاحمدموثقی گیلانیبهزادعطارزادهJournal Article20120414<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>“What role the internet and ICT have in social and political developments of Islamic countries?” this question arises from the rapid spread of internet and ICT, as new kinds of media. This article seeks to analyze the impact of ICT on social movements and social and political actions of civil society in Egypt. Underlying the resource mobilization theory by Charles Tilly, the role and impact of virtual space in the processes of mobilization model (interests, mobilization, organization, power, repression/facilitation, and threat/opportunity) and elements of “repertoire” of social movement, are studied. It is proved that the successful interaction between the virtual space and social movement results from a dynamic accommodation between functions of socio-political groups in real and virtual worlds. Finally, this article reflects the potential perspective in the relationship of internet and social activities in Islamic countries, based on the assumption that the internet interaction pattern helps to emerge and enhance some elements of Tilly’s resource mobilization theory, especially when internet is sympathetic to people’s interests in the real world.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA">گسترش سریع اینترنت و تکنولوژیهای ارتباطی در کشورهای اسلامی این سوال را مطرح میسازد که این رسانهها و واسطههای ارتباطی چه نقشی در جنبشها و تحولات اجتماعی و سیاسی در این کشورها بازی میکنند. این مقاله فضایی را که اینترنت و تکنولوژیهای جدید در اختیار جنبشهای اجتماعی گذاشتهاند تحلیل کرده و به عنوان یک مطالعهی موردی به رابطهی اینترنت و رسانههای دیجیتالی با جنبش اجتماعی در مصر و تاثیر فعالیتهای مجازی چالشگران جامعهی سیاسی بر کنشهای اجتماعی و سیاسی این کشور پرداخته است.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>به این منظور با مبنا قرار دادن نظریهی بسیج منابع چارلز تیلی به عنوان چارچوبی معرفتشناختی و روششناختی در تحلیل جنبش اجتماعی، نقش و تاثیر فضای مجازی را در فرآیندهای مدل بسیج(قدرت، بسیج، منافع، سازمان، سرکوب/تسهیل و تهدید/فرصت) و عناصر مجموعهی کامل نمایش جنبش اجتماعی (ارزشمندی، اتحاد، تعهد و تعداد) بررسی کرده و نشان دادهایم که تعامل موفق بین فضای مجازی و جنبش اجتماعی ناشی از یک انطباق پویا میان کارویژههای گروههای اجتماعی و سیاسی در جهان واقعی و جهان مجازی است.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>در نهایت این مقاله چشم انداز بالقوهای را در رابطهی اینترنت و فعالیت اجتماعی در کشورهای اسلامی نشان میدهد و بر این فرض مبتنی میباشد که الگوی تعامل اینترنتی به ظهور و تقویت بعضی از عناصر تئوری بسیج منابع تیلی کمک میکند؛ به ویژه اگر اینترنت نسبت به علایق افراد در دنیایی واقعی همدلی و همراهی نشان دهد</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: ">.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span>http://www.ipsajournal.ir/article_181_c40c84dcc383a87b993f4b4814c50505.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره هفتم320120621Typology of "Decline Theories" In Viewpoints of Four Contemporary Iranian Philosophersگونه شناسی نظریه های انحطاط در آرای چهار فیلسوف معاصر ایرانی193230182FAقدیرنصریمهدیروزخوشJournal Article20110821<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: ">This paper studies the viewpoints of four contemporary Iranian philosophers on the origin and trend of the decline of political thought in the recent Iran. Each thinker is considered as a representative of a school: Reza Davari, as an “Identity-based” thinker, formulates the decline based on the “Worldwide Westernization Crisis”, while Seyed Javad Tabatabei as a modern thinker theorizes the decline theory based on “The Fall of Philosophy and Conditions of Thought Refuse” especially the refuse of political thought. Abdolkarim Soroush as a modern religious thinker studies the decline of Muslims in general and not Iran in particular, while by a radical Nietzschean criticism on the body of religion,<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Aramesh doust-dar, contrary to Soroush, believes the “historical dominance of religious thought” on the social life of Iranians is the cause of decline. Apparently, Tabatabaei amongst these theorists gives a more comprehensive version of decline theory and makes it the focus of his research project. However, what is common in these thinkers is their ignorance of the realm of praxis that is the social formulation of idea and cessation of theory in the mind and level of abstraction, in a way that some of the said opinions fail to explain at least the events and trends. This article seeks to explain and evaluate the logic and mechanism of these four theories by answering the following question: In what area lies the core density or the driving force for thought refuse. In other words, what are the conditions to establish and extend the nature of thought that is lost in the contemporary Iran? The research method in this paper is the interpretation of the text as well as evaluation of the interpretation validity through deep dialogue with political thinkers including some of the said four thinkers.</span> <br /><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: "> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">این مقاله به بررسی دیدگاههای چهار فیلسوف معاصر ایرانی درباره منشأ و منوال انحطاط اندیشه سیاسی در ایران متأخر می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">پردازد. هر کدام از این متفکران نماینده یک نحله فکری محسوب می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">شوند: رضا داوری به عنوان یک متفکر «هویت اندیش»، انحطاط را بر مبنای «بحران عالمگیر غربزدگی» تبیین میکند. در مقابل،سید جواد طباطبایی در مقام یک متفکر متجدد بر مبنای «هبوط فلسفه و شرایط امتناع اندیشه» و به خصوص اندیشه سیاسی به طرح نظریه انحطاط میپردازد. عبدالکریم سروش در جایگاه یک متفکر نواندیش دینی انحطاط مسلمین و نه مورد خاص ایران را موضوع تأمل خود قرار می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">دهد و آرامش دوستدار در نقطه مقابل سروش با نقد رادیکال و نیچه</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">ای بر نهاد دین، «سیطره تاریخی تفکر دینی» بر حیات اجتماعی ایرانیان را عامل انحطاط می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">داند. بنظر میرسد در میان این نظریهپردازان، طباطبایی روایت جامعتری را از نظریه انحطاط عرضه می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">کند و آن را محور اصلی پروژه تحقیقاتی خود قرار می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">دهد. اما وجه مشترک همه این متفکران بیاعتنایی به ساحت پراکسیس یعنی صورتبندی اجتماعی ایده و توقف تئوری در عالم ذهن و سطح انتزاع است، بطوریکه بعضی از آرای مزبور، توان توضیح حداقل پیشامدها و روندها را ندارند. آنچه در پی میآید کاوش و ارزیابی منطق و ساز و کار نظریههای چهارگانه است. همه این متن در پی پاسخ بدین مسأله است که کانون تراکم یا موتور محرکه امتناع اندیشه در چه حوزهای است. به عبارت دیگر شرایط ایجاد و امتداد سرشت اندیشه چیست که در ایران متأخر، مفقود شده است. روش پژوهش این مقاله، تفسیر متن و نیز سنجش روایی تفسیر از طریق گفتگوی عمیق با صاحبان تخصص در اندیشه سیاسی </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">–</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA"> من جمله بعضی از همین چهار متفکر </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">–</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA"> است</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: ">.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_182_e0c9732ca148b4f4224d8af510672d31.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره هفتم320120621Analysis of Science-Based Discourse by Mehdi Bazarganتجزیه و تحلیل گفتمان علم گرایانه مهدی بازرگان231267183FAحسینهرسیجحسینروحانیJournal Article20120130<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: ">The present article seeks to study and review, with scrutiny, the opinions and thoughts in the constellation of ideas by Mehdi Bazargan. Admittedly, the constellation of ideas held by Bazargan may be reviewed and identified in two intellectual stages. In his first stage of thinking, Bazargan holds a maximum consideration of religion and maintains that the Islamic teachings provide for whole human life. From the point of view of this religious intellectual, both theoretical and practical aspects as well as the manner to practice politics and macro-management and even the experimental science may be extracted from religion. In this period, Bazargan has a socio-scientific or, in other words, exogenous and political tendency to religion and tries to make compromises between science and religion. This maximum consideration held by Bazargan undergoes paradigmatic metamorphosis regarding the role of religion in society and government in his last speech titled as "God and Afterlife are the Objectives of Prophetic Mission". As a consequence, Bazargan like secular intellectuals considers the religious thinking as injurious to the worldly life and reduces the role of religion to individual thoughts. To study and criticize opinions by this religious intellectual, we should take into consideration the former and later Bazargan. The methodological approach adopted in this study is a qualitative content analysis method based on which Bazargan's works in these two stages are considered as a trackback of dominant discourse in each era. Findings of this study indicate that the intellectual religious school with a scientific approach preceded by Bazargan fades the religious principles and at last graves it into secularism and religious reductionism because of irreligious consideration and radical emphasis on using positivistic and pragmatic teachings.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">مقاله حاضر در پی آن است تا با نگاهی موشکافانه آراء و اندیشه های منظومه فکری مهدی بازرگان را مورد واکاوی و مداقه قرار دهد. حقیقت امر آن است که دستگاه فکری مهدی بازرگان را در دو مرحله فکری می توان مورد بررسی و<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>شناسایی قرار داد. بازرگان در مرحله اول تفکر خویش، تلقی حداکثری از دین را مطمح نظر خویش قرار می دهد و این نظر را به کرسی می نشاند که آموزه های اسلام ناظر به تمامی ساحات و شؤون زندگی است. از منظر این نواندیش دینی، هم ساحت نظر و هم ساحت عمل و هم چگونگی سیاست ورزی و مدیریت کلان و حتی علم تجربی نیز از دین قابل استخراج است. بازرگان در این دوره، گرایشی علمی- اجتماعی یا به تعبیری برون گرا و سیاسی به دین داردو وجهه همت خویش را در همنشینی و آشتی دادن علم و دین قرار می دهد. این طرز تلقی حداکثری بازرگان از نقش دین در جامعه و دولت در آخرین سخنرانی این متفکر دینی تحت عنوان «خدا و آخرت هدف بعثت انبیا» دچار نوعی استحاله ودگردیسی پارادایمی می شود و بازرگان همچون متفکران سکولار مسلک ، تفکر دین برای دنیا را زیان بار می خواند و نقش دین را به ساحت خصوصی افراد تقلیل می دهد. در مقام بررسی و<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>نقادی آراء این نواندیش دینی، می بایستی از دو بازرگان متقدم و متأخر نام بردورویکردروش شناسانه مقاله</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: " lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">دراین بررسی تحلیل محتوای کیفی است که براساس آن آثاربازرگان دراین دودوره فکری به منزله بازتابی ازگفتمان غالب درهرعصرتحلیل می شوند.یافته های این مقاله نشان می دهد که نحله نواندیشی دینی بارویکرد علم گرایانه به پیش قراولی مهدی بازرگان به دلیل صبغه برون دینی و تأکید مفرط بر بهره گیری از آموزه های پوزیتیویستی و کارکردگرایانه، مقومات اصیل درون دینی را به محاق می برد و آخرالامر در وادی سکولاریزم و تلقی حداقلی از دین در می غلتد.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_183_f1ee2c2475a63b522239278f060b0951.pdf