انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X9220140522Meaning and Position of Politics in Ja'fari Schoolمعنا و مقام سیاست در مکتب جعفری733228FAاصغرافتخاریدانشگاه امام صادق (ع)کسریصادقی زادهدانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20120407<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face","serif"; mso-bidi-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Politics is a science formed within the framework of belief principles and time circumstances. This fact guides us to accept that there is no unified understanding of political science in the outside world, and we witness the formation of different viewpoints and theories in this regard according to the schools and circumstances. The approach of this article is limited to the principles of Ja'fari School which is derived from Imam Ja'far Sadegh's lifestyle. I have tried to answer the following question: What is the position of politics in Ja'fari School in theoretical, epistemological, methodological and applying aspects? In order to achieve this goal, I have tried to design and present a comprehensive theoretical framework dealing with analysis of politics at four levels of ontology, epistemology, teleology and methodology. The analysis of Imam Sadegh's lifestyle indicates that: in Ja'fari School, politics is not the science of power, but the science of happiness. Thus we can claim that the Islamic pattern of politics can be considered as an alternative theory instead of secular political science. </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">این واقعیت که سیاست علمی است که در چارچوب اصول اعتقادی و شرایط و مقتضیات زمانی شکل می گیرد، ما را به آنجا رهنمون می شود تا بپذیریم که تلقی های واحدی از علم سیاست در عالم خارج وجود ندارد و متناسب با مکاتب و شرایط شاهد شکل گیری دیدگاه ها و نظریه های مختلفی در این زمینه می باشیم. رویکرد نگارشی مقاله حاضر مقید به اصول و مبانی مکتب جعفری که بر گرفته از سیره مبارک امام جعفر صادق (ع) می باشد و در آن سعی شده تا به این پرسش اساسی پاسخ داده شود: سیاست از حیث نظری، معرفتی، روشی و کاربردی چه جایگاهی در مکتب علمی جعفری دارد؟ برای نیل به این هدف سعی گردیده تا چارچوب نظری جامعی که به تحلیل سیاست در چهار سطح اساسی هستی شناسی، معرفت شناسی، غایت شناسی و روش شناسی، می پردازد،<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>طراحی و ارائه گردد. تحلیل سیره امام صادق (ع) حکایت از آن دارد که: سیاست از حیث ماهیت در مکتب جعفری نه علم قدرت، بلکه علم سعادت است و از این حیث می توان ادعا نمود که الگوی اسلامی سیاست (مستند به اصول مکتب جعفری) می تواند به نظریه ای بدیل برای علم سیاست سکولار جاری به حساب آید.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_228_73a03c0a50e52d6aa0ff64d8764c2234.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X9220140522Analysis and Typology of Political Thinking in Iranian Contemporary Historyتحلیل و سنخ شناسی تفکر سیاسی در تاریخ معاصر ایران3474229FAغلامرضاخواجه سرویدانشگاه علامه طباطباییجوادقربانی آتانیپژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20121125<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face","serif"; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-theme-font: minor-fareast; mso-bidi-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;">In Iran, political thinking moved in several spheres in relation with political and social circumstances of each specific era and created distinct streams. In the Iranian academic researches, political thought is referred to the opinions of different thinkers who have expressed them about politics. Therefore it is necessary to answer this significant question: Which political concepts is political thinking referred to? Political philosophy, political thought, political theory, or ideology? In this article, we have tried to test this hypothesis that in Iran, political thinking has had an ideological aspect and acquired a pragmatic feature, so it has distanced from political thought in its academic definition. In this research, three main streams of political thinking in Iran have been examined including religious intellectualism, liberal tendencies and left tendencies in order to be recognized in terms of nature. The most important finding of this research is the lack of political knowledge production in the contemporary Iran and the ideological characteristics of political thinking. </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-theme-font: minor-fareast; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK7;">تفکر سیاسی در ایران معاصر با پیوند خوردن با شرایط سیاسی و اجتماعی خاص دوران خود در چند بستر پیش رفت و جریان</span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK7;"><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Calibri","sans-serif"; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-theme-font: minor-fareast; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: "B Mitra"; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-theme-font: minor-fareast; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">هایی متمایز را به وجود آورد.</span></span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-theme-font: minor-fareast; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> در پژوهش های آکادمیک در ایران از آراء متفکرین مختلفی که در مقوله سیاست اظهار نظر کرده اند، تحت عنوان اندیشه سیاسی یاد می شود. بنابراین لازم می نماید به این سوال مهم پاسخ داده شود که؛ </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-theme-font: minor-fareast; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK8;">تفکر سیاسی در ایران بیشتر با کدام یک از مفاهیم فکری سیاسی تطابق دارد؛ فلسفه سیاسی، اندیشه سیاسی، نظریه سیاسی، کلام سیاسی یا ایدئولوژی؟ </span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK8;"><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-theme-font: minor-fareast; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">در این نوشتار سعی شده است تا این فرض مورد آزمون قرار گیرد که غالباً تفکر سیاسی در ایران سویه</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra"; mso-ascii-font-family: Cambria; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-theme-font: minor-fareast; mso-hansi-font-family: Cambria; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-theme-font: minor-fareast; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">ای ایدئولوژیک داشته و خصلتی عملگرا پیدا کرده است و هر چه بیشتر از خروجی اندیشه سیاسی در تعریف آکادمیک آن دور شده است. </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-theme-font: minor-fareast; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">در این پژوهش سه جریان عمدهی فکری سیاسی در ایران یعنی، روشنفکری دینی، گرایشهای لیبرالی و گرایشهای چپ مورد بررسی قرار گرفته تا از منظر ماهیت، سنخیت هر کدام مشخص شود. </span></span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-theme-font: minor-fareast; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">مهمترین یافته در این پژوهش، عدم تولید معرفت سیاسی در ایران معاصر و بنابراین بیشتر ایدئولوژیک بودن تفکرات سیاسی است.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_229_ebfa664c2b6a49631c29663d0d72ad49.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X9220140522Political Concepts, Agents and Order in Ferdowsi's Shahnamehمفاهیم، کارگزاران و سامان سیاسی در شاهنامهی فردوسی75100230FAوحیدسیناییدانشگاه فردوسی مشهدمحمدخطیبی قوژدیدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20130201<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face","serif"; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-theme-font: minor-fareast; mso-bidi-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;">Ferdowsi versified Shahnameh in order to revitalize Iranian identity and provide an alternative political order that preserved the lost Iranian glory. Thus the inner layer or focal point of Shahnameh which lies in its totality and comprehensiveness involves Ferdowsi's political thought and explains his ideal form of government on the basis of Iranshahri royal elements. Politics in Ferdowsi's thought relates to handling the worldliness but it has a divine basis. Its main concepts are as follows: Yazdan (almighty), Farah-e-Izadi (divine charisma), Kherad (reason), and Dad (justice). The political agents who choose a policy and reinforce it, include Shahryar (prince), Pahlevan (hero) and Mubed (clergy). On the basis of those concepts, these people seek to realize an ideal political order in Iranshahr. This order is formed through placing the almighty over the universe and giving the absolute power to the prince on the earth and giving divine charisma on him. But in order to govern according to reason and justice like the almighty, the prince should use the opinions of heroes and clergies. If he does this, his charisma will sustain and he will remain powerful, but if he does not, the charisma will vanish and he will be overthrown. According to Ferdowsi, the solution for Iranian's identity crisis and their emancipation is to return to this political order</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">فردوسی شاهنامه را با هدف احیای هویت ایرانی و ارائهی سامان سیاسی بدیلی سرود که یادآور مجد و عظمت از دست رفته</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">ی ایران باشد. از این رو لایهی درونی یا هستهی مرکزی شاهنامه، که در نهانگاه، کلیت و جامعیت آن نهفته، متضمن اندیشهی سیاسی فردوسی و توضیح حکومت آرمانی وی بر پایهی عناصر پادشاهیِ ایرانشهری است. سیاست در اندیشهی فردوسی معطوف به تدبیر امر دنیا است اما مبنایی قدسی دارد. مفاهیم اصلی آن عبارتند از: یزدان، فرَه ایزدی، خِرد و داد. کارگزاران سیاست که عمل برگزیدن یک خط مشی و اجرای آن را برعهده دارند شامل شهریار، پهلوان و موبد می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">شوند. اینان با ابتنای بر آن مفاهیم، در پی تحقق سامان سیاسی آرمانی در ایرانشهر هستند. این سامان با قرار دادن یزدان قادر بر فراز کیهان و اعطای قدرت مطلق به شهریار بر روی زمین و تابانیدن فره ایزدی بر وی شکل می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">گیرد. امّا شهریار برای آن که بتواند همچو یزدان در کیهان بر خرد و داد حکم براند و دادگری کند باید از مشاوره و رای پهلوانان و موبدان بهره جوید. اگر چنین کند فره در وی مستدام و بر سریر قدرت بماند. اما اگر پند دانندگان نشنود فره از او رخت برمی</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">بندد و از سریر قدرت سقوط می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">کند. به باور فردوسی بازگشت به این سامان سیاسی چارهی بحران هویت ایرانی و رهایی ایران از استیلای بیگانگان است.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_230_d04a0c298e9121109b2f5ab53ab1c10f.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X9220140522Samad Behrangi's Juvenile Political Worksکودکانه های سیاسی صمد بهرنگی101130231FAسید جوادطباطباییدانشگاه سوربن فرانسهنگیننوریان دهکردیدانشگاه تهرانJournal Article20140417<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face","serif"; mso-bidi-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">In a closed and stuffy environment that limited the channels of political dialogue in the public sphere, inauguration of the Center for Intellectual Nurturing of Children and Teenagers in January 1966, acted as a political opening for critical intellectuals, rather than a step towards upgrading Iranian children. When explicit expression and sociopolitical critique was not possible, implicit and metaphoric language of literature acted as a cover for those demands that were repressed and threatened in the clear political dialogue. There is no doubt that propounding political demands in a juvenile language indicated the ineffectiveness, weakness and decline of public sphere and the lack of political maturity and political dialogue in Iran. Anyway, the result of the weakness and decline of public sphere and regime's increasing pressures was the politicization of literature and in this regard, the politicization of children's literature. The politicization of children's literature means instrumental usage of children's literature for political goals; a literature supposed to be, from a normative and ethical point of view, the most innocent part of literary products, due to its particular audience.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Thus the destiny of children's literature in 1960s and 1970s was determined in another way. The Center for Intellectual Nurturing of Children and Teenagers became a circle for opposition intellectuals, particularly the left-wing ones. In such circumstances, some writers of children's literature such as Samad Behrangi were known as "teacher of masses" and a political figure in the public sphere, not as a writer of children's literature. In this article, we will try to cast light on Behrangi's "Black Little Fish" and "24 Hours in Sleep and Wakefulness" in order to decode some of their political messages that he tried to transmit through his juvenile stories. In both of these juvenile stories, albeit differently in each of them, Behrangi tries to depict a black and miserable image of Iran, contrary to the modern, Western-oriented and capitalist image depicted by the Pahlavi Regime. Her tries to represent his socialist, egalitarian, revolutionary and radical ideas in these stories. In order to decode these messages, we have reread and interpreted these two stories by using semiological techniques such as: illustrating the narrative structure of the works, writers' selections for particular style and titles and words, and polarizations of the texts. We will try to declare some of political significations and meanings tacit behind the words and sentences of these texts. </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">در فضای بسته و خفه ای که مجاری گفتگوی سیاسی در حوزۀ عمومی هر چه تنگ تر می شد، گشایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دیماه 1344، بیش از آن که گامی در جهت ارتقای فرهنگی کودکان ایرانی باشد، به مثابۀ باز شدن روزنه ای سیاسی برای روشنفکران منتقد بود. آنگاه که بیان شفاف و نقد سیاسی و اجتماعی آشکار غیرممکن می شد، زبان پوشیده و استعاری ادبیات، پردۀ حجاب خواسته هایی بود که در دیالوگ سیاسی آشکار سرنوشتی جز سرکوب و تهدید نمی یافتند. هر چند که بی تردید طرح مطالبات سیاسی به زبان کودکانه خود از ناکارآمدی و ضعف و زوال حوزۀ عمومی و عدم بلوغ سیاست و گفتگوی سیاسی در ایران نشان داشت. به هر روی، حاصل این ضعف و زوال حوزۀ عمومی و فشار فزایندۀ رژیم، سیاسی شدن ادبیات، و آنجا که به بازۀ تمرکز این مقاله مربوط می شود، سیاست زدگی ادبیات کودک بود. سیاست زدگی ادبیات کودک، یعنی استفادۀ ابزاری از ادبیات کودک در راستای اهداف سیاسی. ادبیاتی که از منظری هنجاری، اخلاقی و با توجه به مخاطبان ویژه اش بناست که معصومانه ترین و بیگناه ترین بخش تولیدات ادبی باشد. بدین ترتیب، سرنوشت ادبیات کودک در ایرانِ دهه های چهل و پنجاه شمسی به گونه ای دیگر رقم خورد. کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به محفلی برای حضور روشنفکران ناقد حکومت و به ویژه روشنفکران چپگرا بدل شد و نویسندگان ادبیات کودک همچون صمد بهرنگی نه به مثابۀ نویسندۀ کودکان، که همچون "معلم توده ها" و چهره ای سیاسی در حوزۀ عمومی شناخته شدند. در این مقاله تلاش بر آن است تا با پرتو افکندن بر دو اثر "ماهی سیاه کوچولو" و "24 ساعت در خواب و بیداری"، به قلم بهرنگی از برخی از پیام های سیاسی که داستان های کودکانۀ او در پی انتقال آنهاست رمزگشایی شود. بهرنگی در این هر دو داستان کودکانه، و در هر یک به شیوه ای متفاوت، در تقابل با تصویری از جامعۀ مدرن، غرب گرا و سرمایه داری که رژیم پهلوی در پی تبلیغ آن است، تصویری از فضایی سیاه و مصیبت زده را از ایران به نمایش می گذارد و در تلاش است تا آرمان های سوسیالیستی، عدالت خواهانه، انقلابی و رادیکال خود را بازتاب دهد. برای رمز گشایی از برخی از این پیام ها، این دو داستان کوتاه بهرنگی، با روش نشانه شناسانه یا سمیولوژیک مورد بازخوانی و تفسیر قرار گرفته اند. با به کار گیری تکنیک های نشانه شناسی، از قبیل: توجه به ساختار روایی اثر، گزینش های نگارنده در انتخاب سبک و عناوین و واژگان خاص، و قطب بندی های موجود در متن، کوشش خواهد شد تا برخی از دلالت ها و معانی سیاسی که در پشت پردۀ واژگان و جملات این متن ها پنهان شده آشکار گردد. </span>http://www.ipsajournal.ir/article_231_57d4e296bfbf7c21b44943e912e89568.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X9220140522Islam in the Dilemma of Violence and Peace: the roots of non-peaceful interpretations of Islamاسلام بر دو راهی خشونت و مسالمت
ریشه یابی تفسیرهای غیر مسالمت آمیز از اسلام131148232FAعلی اکبرعلیخانیدانشگاه تهرانJournal Article20130708<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face","serif"; mso-bidi-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">There are two major interpretations of Islam that represent two opposite ends of the spectrum. At the one end of the spectrum, there is a completely peaceful interpretation of Islam, and at the other end, a violent image is presented of Islam. On this basis, the non-peaceful interpretation of Islam, some groups carry out explosions and killings, restore to terror, or prescribe violence. Since each of these interpretations has profound consequences, it is of great importance to determine which one is correct. The peacefulness of Islam, which can be inferred from the analysis of Qur’anic verses and Prophet’s Sunnah, is presumed as evident in the present article. The main question of this article is whether Islam is a religion of peace and the Qur’an does allow Muslims to start any war or violence, whether the Prophet’s wars were merely fought in self-defense, and what are the roots of non-peaceful interpretations of Islam? From the author's viewpoint, which will later be presented as a theory, these non-peaceful interpretations of Islam are rooted in the pre-Islamic jahiliyyah (ignorance), which returned to the Islamic society after the death of the Prophet, and was institutionalized in Islamic culture and civilization in the framework of the Umayyads and Abbasids’ desire for power and superiority.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">امروزه ما با دو تفسیر اصلی از اسلام مواجه هستیم که در یک سر طیف تفسیری کاملاً مسالمتآمیز و صلح جویانه از اسلام، و در سر دیگر طیف چهره و تفسیری خشونت آمیز از اسلام ارایه می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">شود و بر اساس همین تفسیر، گروه</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">هایی دست به انفجار، کشتار و ترور می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">زنند یا خشونت را تجویز می کنند. با توجه به پیامدهای عمیق و گسترده هر کدام از تفاسیر، مسآله این است که کدامیک از آنها درست است. مباحثی باتحلیل آیات قرآن و با استناد به سنت نبوی، مسالمتآمیز بودن اسلام را نشان می دهند که موضوع این مقاله نیست و مفروض گرفته شده است، پرسش مقاله این است که اگراسلام دین مسالمت است و قرآن اجاز آغاز هیچ گونه جنگ و خشونتی را نمی</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">دهد و جنگ</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">های پیامبر اسلام6 صرفاً دفاع بوده، پس چرا تفسیرهای غیر مسالمتآمیز یا خشونتآمیز از اسلام ارایه می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">شود، و علل و ریشه</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">های این گونه تفسیرها کجاست. دیدگاه نگارنده _که بعدا به صورت نظریه نیز ارائه خواهد شد _این است که ریشه تفسیرهای غیر مسالمت آمیز یا خشونت آمیز در اسلام به جاهلیت عربی قبل از اسلام باز می گردد که پس از رحلت پیامبر بزرگوار اسلام دوباره به جامعه برگشت و بعدها در قالب قدرت طلبی ها و برتری جوییهای امویان و عباسیان، در فرهنگ و تمدن اسلامی نهادینه شد.</span>
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA"> </span>http://www.ipsajournal.ir/article_232_a41b6de8b64b0180f012325b64c011f9.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X9220140522Theological Debates in the Ancient World and Emergence of Intellectualism in Iranجدالهای الهیاتی در عالم قدیم و پدیدار شدن روشنفکری در ایران149180233FAمحمدجوادغلامرضا کاشیدانشگاه علامه طباطباییمهدیکاظمی زمهریردانشگاه علامه طباطباییJournal Article20130610<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face","serif"; mso-bidi-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">The dominant perception about intellectualism in Iran is that it is a barrowed phenomenon and resulted from a lack. This perception acts as an obstacle for paying attention to the internal circumstances of intellectualism. The authors claim that intellectual identity is understandable only by considering Iran's pre-intellectual experience (ancient world) besides intellectual experience in the West. In the current researches, the emergence of Iranian intellectuals is analyzed under the effect of communications between Iran and the West, but this phenomenon would not be possible without happening some changes in the formation of ancient thinking. By analyzing theological debates among Sadraie, Sheikhie and Babie theological thought in the pre-intellectual era, this article will indicate that how these debates have culminated in emerging intellectual thinking as a new intellectual language. The analysis of theological debates in the pre-intellectual era indicate that sacred knowledge as an objective matter was vanishing, naturalistic perception of the universe and man was developing, the positive science replaced sacred knowledge, and the language of theology was secularized. These factors paved the way for emerging the phenomenon of intellectualism by creating a bed for non-theological thought. </span>
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face","serif"; mso-bidi-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-theme-font: major-bidi;"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">تصور غالب درباره روشنفکری در ایران ، آن را پدیداری وارداتی و<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>برآمده از خلاء توصیف می نماید.این تصور، مانع توجه به شرایط امکان درونی تفکر روشنفکری می گردد؛مدعای اصلی نویسندگان مقاله این است که هویت روشنفکری تنها با توجه به تجربه فکری ایران پیشاروشنفکری (عالم قدیم)<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>در کنار تجربه فکری در غرب قابل ادراک است؛ در پژوهش های جاری برآمدن روشنفکران تنها در پرتو ارتباطات ایران و جهان غرب مورد تحلیل قرار می گیرد،اما<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>این پدیدار بدون رخ نمودن تحولاتی در صورتبندی تفکر قدیم، زمینه و شرط ظهور در فضای فکری ایران نمی یافت. این نوشتار با تحلیل جدالهای الهیاتی میان اندیشه الهیاتی صدرایی، شیخیه و بابیه در دوران<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>«پیشاروشنفکری»،<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>نشان خواهد داد که چگونه این جدال ها به ظهور تفکر روشنفکری به مثابه یک زبان فکری جدید مدد رسانده است. تحلیل جدال های الهیاتی در پیشاروشنفکری نشان می دهد، که شاهد<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>به حجاب رفتن معرفت قدسی به مثابه امری عینی، بسط تصور طبیعت گرایانه از عالم و انسان، جانشینی علمحصولی به جای معرفت قدسی، و دنیوی شدن زبان الهیاتی هستیم،<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>که پیش از ظهور پدیده روشنفکری، شرایط امکان تفکرات غیرالهیاتی را فراهم ساخته بود.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_233_59a7a1704eb533bb61b579751c120cbd.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X9220140522Fiqhi Studies on Securityمطالعات فقهی امنیت181206234FAنجفلکزاییدانشگاه باقرالعلومJournal Article20110929<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face","serif"; mso-bidi-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Civilization-building requires production in the spheres of science, culture, politics, power, economy and wealth. The production of these is not possible without security and producing security is not possible without security knowledge. The establishment of Islamic civilization and its glorious flourishing verifies the knowledge backgrounds, including security knowledge. Now the basic question is: What are the research traditions of Muslim thinkers and scientists in the realm of security? This article reviews these study traditions and focuses on the Fiqh studies tradition on security in the Islamic sciences. Some of the characteristics of this study tradition discussed in this article are as follows: relative comprehensiveness regarding the spheres, levels, topics and realms of security; relative comprehensiveness regarding soft and hard threats and security; relative comprehensiveness regarding the agents of security and threat. The advantages of this tradition include its prevalence in the Islamic societies, consequently its effectiveness particularly from the viewpoint of following religious leaders' commands in terms of governmental verdict, Fatwa and comprehensiveness towards all behaviors. In terms of knowledge, the security fiqh also enjoys features as being methodic, systematic, goal-oriented, operational, objective and consequently paying attention to the manifestations and parameters of threat and security. </span>
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face","serif"; mso-bidi-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-theme-font: major-bidi;"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">تمدن سازی ملازم با تولید در عرصه های علم و فرهنگ، سیاست و قدرت و اقتصاد و ثروت است و تولید هیچ یک از اینها بدون امنیت میسر نیست و تولید امنیت بدون دانش امنیتی امکان ناپذیر است. تاسیس تمدن اسلامی و شکوفایی خیره کننده آن موید وجود پشتوانه های دانشی و از جمله دانش امنیتی است. حال پرسش اساسی این است که سنت های پژوهشی و مطالعاتی متفکران و دانشمندان مسلمان در حوزه مباحث «امنیتی» چه بوده است؟ مقاله حاضر، ضمن برشمردن این سنت های مطالعاتی تمرکز خود را بر بررسی سنت مطالعات فقهی امنیت در علوم اسلامی گذاشته است. برخی از ویژگی</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">های این سنت مطالعاتی، که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته از این قرار است: جامعیت و فراگیری نسبی نسبت به ساحات، سطوح، موضوعات و قلمروهای امنیت، جامعیت و فراگیری نسبی نسبت به تهدیدات و امنیت سخت و نرم، جامعیت و فراگیری نسبی نسبت به کارگزاران امنیت و تهدید. از مزایای این سنت مطالعاتی نیز می توان به رواج آن در جوامع اسلامی و در نتیجه اثرگذاری بیشتر بویژه از منظر تبعیت از فرامین رهبران مذهبی چه به لحاظ حکم حکومتی و چه به لحاظ فتوی و نیز فراگیری نسبت به همه رفتارها اشاره کرد. فقه امنیت به لحاظ دانشی نیز از مختصاتی چون روشمند بودن، نظام</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">مند بودن، هدفمند بودن و عملیاتی و عینی و در نتیجه توجه عمده به مظاهر و شاخص</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">های تهدید و امنیت برخوردار است.</span>
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA"> </span>
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA"></span>http://www.ipsajournal.ir/article_234_ab8649df00a32410413636d27e4f0a20.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X9220140522The Reflections of Identity Conflicts in Cultural Instruments:
a case study of Iranian banknotes in Pahlavi and Islamic Republic erasبازتاب منازعه هویتی در ابزارهای فرهنگی
مطالعه اسکناسهای ایرانی دوره پهلوی دوم و جمهوری اسلامی207237235FAمهدینجف زادهدانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-4503-1057Journal Article20131111<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face","serif"; mso-bidi-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">The present study aims at representing the elements of identity conflicts in the Persian banknotes in the first Pahlavi and the Islamic Republic eras by using content analysis and Peirce's semiotics. Our findings show that the sign system of banknote indicates a cultural change based on modern patterns, but at the same time, Pahlavi discourse has tried to represent ancient patterns (especially patterns of the Achaemenids). Synchronization of these two patterns seems to be somehow paradoxical. But in the Islamic Republic era, national identity represented by the religious symbolism in its non-historical form. In the final analysis, the results also show that in both of these historical eras, there was an identity conflict going on, so that political systems, in every period, tried to eliminate and banish some of the national elements</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Times New Roman","serif"; mso-ascii-font-family: "Baskerville Old Face"; mso-hansi-font-family: "Baskerville Old Face"; mso-bidi-theme-font: major-bidi;" lang="FA">.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA">مطالعه حاضر از طریق روش ترکیبی تحلیل محتوا و نشانهشناسی، منازعه هویتی در دو دوره جمهوری اسلامی و پهلوی را در اسکناسها به مثابه یکی از ابزارهای فرهنگی مورد مطالعه قرار داده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد، نظام نشانهای بر روی اسکناسها در دوره پهلوی دوم از تغییرات فرهنگی بر اساس الگوهای مدرن حکایت میکند و ترکیبی از الگوهای باستانی و به ویژه دوره هخامنشیان با الگوهای مدرن مد نظر سیستم سیاسی بوده است؛ بر عکس در دوره جمهوری اسلامی، الگوهای هویت ملی در اسکناسها، در دو نظام نشانهای مذهبی شیعی و جهانگرایی اسلامی نمود یافتهاند. در تحلیل نهایی، مطاله اسکناسها نشان میدهد منازعه هویتی در هر دو دوره در ایران از طریق حذف و طرد بخش مهمی از عناصر ملی درجریان بوده است.</span>
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra";" lang="FA"> </span>http://www.ipsajournal.ir/article_235_f45370f5d674947a8b8d2650c8c9b53d.pdf