انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X10120150320Political Culture of Elites of Reza Shah’s Eraفرهنگ سیاسی نخبگان؛ زمانهی برآمدن و برافتادنِ پهلویاول736251FAمحسنخلیلیعضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهدامیرعباسی خوشکاردانشجوی دکترای روابط بینالملل دانشگاه تهرانمجیدشمسالدّینینژاددانشجوی دکترای جامعهشناسی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی/ واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20140918<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: ">By examining the role of political culture of elites of Reza Shah’s era in his emerge and fall, the authors have reached this theoretical achievement that the components based on two levels of legitimization of the political system and participation in policy-making processes contaminated by the limited and non-democratic political culture of elites is one of factors for emerge and fall of Reza Shah. The non-democratic components include heroism, loyalty to personalities instead of political institutions, priority of personal interests against structural interests, political distrust and solving political disagreements through omission and destruction. Considering Almond’s theoretical pattern, the authors have depicted a different face of political culture of elites in the Reza Shah’s era. The approach is explanative and the method is documentary-comparative. The data were collected by using library method. </span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: " lang="FA">نگارندگان با بررسی نقش فرهنگ سیاسی نخبگان دورهی رضاشاه در ظهور و سقوط وی، در این مقاله، به این دستاورد نظری رسیدند که مؤلفههای مبتنی بر دو سطح مشروعیتبخشی به نظام و شرکت در فرآیندهای سیاستگذاری که آغشته به فرهنگ سیاسی محدود و غیردموکراتیک نخبگان سیاسی است از عوامل مؤثّر در برآمدن و فروپاشی نظام پهلویاول بود. مؤلفههای غیردموکراتیک عبارتند از قهرمانپرستی، وفاداری به فرد بهجای نهادهای سیاسی، اولویت منافع فردی در مقابل منافع ساختاری، بیاعتمادی سیاسی و روش حذف و تخریب در حلِّ اختلافات سیاسی. نگارندگان در نوشتار پیشِرو با توجّه به الگوی نظری آلموند، چهرهای دیگر از فرهنگ سیاسی نخبگانِ روزگارِ رضاخانی/ رضاشاهی را ترسیم نمودند. رویکردِ پژوهش، تبیینی و روش بررسی، اسنادی/ مقایسهای است. برای دستیابی به دادهها، از روش کتابخانهای بهره گرفته شد.</span> <br />http://www.ipsajournal.ir/article_251_808fd39ad618273e1bba747a31fab112.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X10120150320Antagonistic Opposition between Oppressive Government and Web-like Civil Society of Iran under Reza Shahستیهندگی جامعه مدنی شبکهای و دولت در ایران؛
(بازخوانی رابطه دولت و جامعه ایران درآغاز عصر پهلوی اول با تاکید بر نقش مدرس)3762252FAشهروزشریعتیعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-5254-4849مهدیعباسی شاهکوهدانشجوی دکترای علوم سیاسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20140826<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face",serif; mso-bidi-font-family: "Times New Roman";">Before the establishment of the Pahlavi Dynasty, the Iranian society relied on communities and institutions that enjoyed independence at a considerable level. In this regard, the Shiite scholars had the opportunity to criticize the governmental actions due to their financial independence and having the mosque tribunes under their control as well as having the exclusive right to interpret Sharia. Therefore Reza Shah who was aware of the power of the Shiite scholars in Iran and even under the pressure of the scholars in Qum had given up establishing a republic regime, gradually started to show a negative reaction to the scholar oppositions against his suppressive and secular policies, and instead of reinforcing a legal authority, he tried to suppress the social movements through threatening, dual game, assassination, conspirator actions as well as using the militaristic power. As representatives of Iranian civil society and network structure of Iran, some religious leaders, local elites and critics of Iranian society resisted against governmental policies and tried to reduce governmental power through weakening the role of state. By explanative post-event method, this article studies the political actions of Sayyed Hassan Modarres, a member of parliament and one of great religious leaders who resisted the wills of Reza Shah and tried to weaken the suppressive government and reduce his power. Migdal’s theory of web-like societies and Eisenstadt’s civil society theory are used to explain the web-like society and its antagonistic opposition with the suppressive government in the Pahlavi era. <span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span><span style="font-size: 14.0pt; mso-ansi-font-size: 11.0pt; font-family: "B Lotus"; mso-ascii-font-family: Georgia; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-hansi-font-family: Georgia; color: black; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">جامعه ایرانی تا پیش از تأسیس سلسله پهلوی به اجتماعات و نهادهایی اتکا داشت که از درجات قابل توجهی از استقلال در برابر دولت برخوردار بودند؛ در این میان علمای شیعه به واسطه استقلال اقتصادی از دولت و در اختیار داشتن منابر برای بسیج تودههای مردم و همچنین اختیار انحصاری تفسیر شریعت بیش از سایر رهبران محلی در جامعه ایران <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>میتوانستند مقابل سیاستهای دولت مرکزی ایستادگی کنند و در صورت لزوم اقدامات دولت را نامشروع جلوه دهند. با این وجود رضاشاه که در بدو سلطنت نسبت به قدرت علما برای مدیریت سازمان اجتماعی در ایران آگاهی داشت و حتی از اندیشه تشکیل جمهوری در ایران به واسطه تقاضای رهبران مذهبی در قم صرف نظر کرده بود به تدریج</span><span style="font-size: 14.0pt; mso-ansi-font-size: 11.0pt; font-family: "B Lotus"; mso-ascii-font-family: Georgia; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-hansi-font-family: Georgia; color: black;" lang="AR-SA"> تلاش کرد تا از طریق تهدید، بازی دوگانه، پنهان کاری و همچنین دسیسه، ترور، قتل و استفاده از ارتش به ایجاد تغییرات بنیادین در جامعه روی آورد؛ در مقابل این اقدامات، برخی رهبران مذهبی، زعمای محلی، سروران و متنفذان جامعه ایرانی به نمایندگی از جامعه مدنی و در عین حال شبکهای ایران در برابر خواستهای حکومت ایستادگی کردند و کوشیدند تا به هر نحو ممکن ضمن تضعیف نقش دولت از قدرت روزافزون آن بکاهند. این مقاله با </span><span style="font-size: 14.0pt; mso-ansi-font-size: 11.0pt; font-family: "B Lotus"; mso-ascii-font-family: Georgia; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-hansi-font-family: Georgia; color: black; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">روش تبیینی پسارویدادی و </span><span style="font-size: 14.0pt; mso-ansi-font-size: 11.0pt; font-family: "B Lotus"; mso-ascii-font-family: Georgia; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-hansi-font-family: Georgia; color: black;" lang="AR-SA">مطالعه موردی و بازخوانی کنشهای سیاسی سیدحسن مدرس به عنوان یکی از مجتهدان و رهبران مذهبی و سیاسی در جامعه ایرانی و با استفاده تلفیقی از آموزههای نظریه جامعه شبکهای میگدال و نظریه جامعه مدنی آیزنشتات کوشیده است تا ضمن تبیین مفهوم «جامعه مدنی شبکهای»، فرایند ستیهندگی (تقابل آنتاگونیستی) این جامعه مدنی شبکهای را با دولت در جامعه ایرانی عصر پهلوی اول، واکاوی کند.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_252_beb5141c920a032d70ca949a1ceeacd7.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X10120150320A Comparative Analysis of Reformism in Mirza Malkam Khan and Ali Shariati’s Thoughtبررسی تطبیقی تحول خواهی میرزا ملکم خان ناظم الدوله و دکتر علی شریعتی6393253FAمسعودغفاریعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-6739-8979محمدرادمرددانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20141031<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: ">This research is an examination of the intellectual history during the Mashruteh (Constitutional Revolution) and the Islamic Revolution. It compares reforms contemplated by Mirza Malkom Khan and Ali Shariati. The research question is: What are the differences between reformist thoughts of them concerning their temporal situations? In this regard, we have used the findings of Thomas Springer (crisis discovery, identifying the reasons and solutions suggested by the two thinkers) to analyze their thoughts. Malkom’s thoughts were based on the confrontation with backwardness and promotion of development. He praised modernization and emphasized on religion to justify his thoughts. His main concern was to overcome backwardness and proposed the Western Progress Model as a solution. Contrary to him, Shariati concentrated on the revival of religious identity and presenting a model to encounter superficial impressions of the West, modernity and modernization. His answer to the problem was revival of the ideas of justice and freedom (return to self). For emphasizing its identity foundations and achieving progress, contemporary Iran needs thoughtful approaches and proper development models in order to meet both development and identity without endangering or preferring one over the other because the country’s contemporary history has indicated that any bias towards one of these foundations would lead to imbalance in society and its instability in long term.</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">پژوهش حاضر در راستای واکاوی اندیشه روشنفکری در جریان دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، به مقایسه تحول</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: "></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">خواهی در اندیشه میرزاملکم</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: "></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">خان و علی شریعتی می</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: "></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">پردازد. مسئله پژوهش حاضر این است که چه تفاوتی میان اندیشه تحول</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: "></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">خواهی در اندیشه این دو متفکر با توجه به شرایط زمانه شان وجود دارد؟ در این راستا، این مقاله با استفاده از رهیافت توماس اسپریگنز(کشف بحران، شناسایی علل آن و ارائه بدیل و راهکار) اندیشه این دو روشنفکر را مورد تحلیل قرار میدهد. جوهر اندیشه ملکم بر رویارویی با عقبماندگی و ترویج آیین ترقی استوار است و با تمجید مدرنیزاسیون، دین را تنها برای توجیه و یاری اندیشه خود مورد تاکید قرار میدهد. وی با دغدغه رفع عقبماندگی در پاسخ به مسئله چه باید کرد، پیروی از غرب را مطرح میکرد. در مقابل او، شریعتی به احیای هویت دینی و طرح و ساخت الگو برای مقابله با برداشت های سطحی از غرب و مدرنیته و مدرنیزاسیون پرداخت و در پاسخ به مسئله چه باید کرد، احیای اندیشه های <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>عدالتخواهانه و ازادیخواهانه(بازگشت به خویشتن) را مطرح میکرد. ایران امروز برای تاکید بر بنیانهای هویتی خود و همچنین دستیابی به پیشرفت، به رویکردهای اندیشهای و الگوهای مناسب توسعه نیاز دارد که بتواند ضمن جمع میان پیشرفت و هویت، هیچ کدام از آنها را به مخاطره نیاندازد و هیچ یک را برتر جلوه ندهد. زیرا تاریخ معاصر ایران نشان داده ارجحیت هریک از این دو باعث برهم خوردن تعادل جامعه و موجب ناپایداری آن در بلندمدت میشود.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_253_fa93394b8903e506cdf138f5292447d6.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X10120150320Politeness and Power: a study of boosting and hedging in political languageادب و قدرت: مطالعه نشانگرهای تقویت/ تعدیل در زبان سیاسی95122254FAمریم الساداتغیاثیانعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نورطاهرهذاکریدانشجوی دکترای تخصصی زبان¬شناسی همگانی دانشگاه پیام نورJournal Article20141008<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: ">Some of the strategies of politeness in political speeches are boosting <span style="color: black; mso-themecolor: text1;">and hedging</span>. The impact of power factor on linguistics politeness theories had been emphasized consistently but the sort of this impact is not necessarily similar in all contexts and according to the theories. By using descriptive-analytical method, this research has proceeded to investigate and compare <span style="color: black; mso-themecolor: text1;">boosting and hedging</span> in respect of political politeness, power and prestige in ten political press conferences of the two heads of high-level political powers (executive and legislative) held in Iran from 2009 until 2011. The study demonstrates negative politeness strategies coexist not only with positive politeness strategies regarding the speaker and direct or target audience but, more importantly, with threat to positive face and negative face (against opposition bench and outside audience). The power factor is manifested with interacting of the kind of question, audience, as well as, personal speech style.</span><span style="font-size: 13.0pt; line-height: 120%; font-family: " lang="FA">یکی از راهبردهای ادب در سخنرانیهای سیاسی کاربرد نشانگرهای تقویت/ تعدیل است. <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>تأثیر عامل قدرت در نظریههای زبانشناسی ادب همواره مورد تأکید بوده است، اما شیوهی این تأثیر در همهی بافتها یکسان و الزاماً مطابق با پیشبینی نظریهها نیست. تحقیق حاضر با روش توصیفی- تحلیلی کاربرد نشانگرهای تقویت/ تعدیل را در ارتباط <span style="color: black; mso-themecolor: text1;">با ادب، قدرت سیاسی و وجهه</span> در ده کنفرانس مطبوعاتی سیاسی داخلی رؤسای دو قوه رئیس قوه مجریه (دوره دهم) و رئیس قوه مقننه (دور هشتم) در سالهای 1388 و 1389 مورد بررسی و مقایسه قرار داده است. در بافت مورد بررسی راهبردهای ادب مثبت و منفی در راستای حفظ وجهه گوینده و مخاطب مستقیم یا <span class="msoIns">مخاطب </span>هدف و مهمتر از آن کنش تهدید وجهه مثبت و منفی (<span style="color: black; mso-themecolor: text1;">در برابر جناح</span> مخالف و مخاطب خارجی) مشاهده شد. عامل قدرت نیز در تعامل با عواملی چون نوع سوال، مخاطب و همچنین سبک گفتار شخصی بروز پیدا کرد.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_254_f6542e6b36cd2b7df6eb110f1b5a9f59.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X10120150320The Obstacles of Women's Limited Political Participation in Iranعوامل محدود ماندن مشارکت سیاسی زنان
(بررسی عوامل محدود ماندن تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی از دیدگاه زنان)124156255FAحاکمقاسمیعضو هیئت علمی دانشگاه بین¬المللی امام خمینی(ره)فاطمهمعالیکارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه بین¬المللی امام خمینی(ره)Journal Article20130512<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face",serif; mso-bidi-font-family: "Times New Roman";">The number of female members of parliament has always been limited in the legislative body of Iran whereas there is no legal limitation for them to be elected. Thus the main question of this article is: Why has not the number of women increased during the nine terms of Islamic Republic of Iran's parliament? What are the main factors leading to this condition? Given the fact that half of the population is composed of women, if they actively participate in the elections and vote for female candidates, we will not witness such conditions. Therefore the significant factors leading to the limited number of female members of parliament should be probed in their society and also their electoral behavior. Based on this issue, this research aims to probe the roots of this limitation by investigating the attitude of women towards participation for the parliamentary election. On this basis, the female students at six universities (Imam Khomeini International University, Tabriz University, Alame Tabatabaie University, Tehran University, Amirkabir University and Isfahan University) were chosen and their viewpoints were studied. Participants in this research included 300 university students who were sampled randomly. The authors have used descriptive-analytic methodology and questionnaires were used for collecting data. The results show that the domestic factors forming the tendencies and preferences of women along with diverse environmental factors direct the activities of women and are influencing their present mentioned condition. Cultural factors and how they are socialized are the leading factors for restricting the political participation of women and also limiting the number of female MPs in the Islamic Republic of Iran.</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-ascii-font-family: "Times New Roman"; mso-hansi-font-family: "Times New Roman";" lang="FA">تعداد نمایندگان زن در نهاد قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران همواره محدود وانگشت شمار بوده اند. این در حالیست که برای حضور زنان در مجلس شورای اسلامی هیچ گونه محدودیت قانونی وجود ندارد.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>لذا سوال این است که چرا تعداد نمایندگان زن در نه دوره مجلس شورای اسلامی محدود مانده و افزایش نیافته است ؟ و عوامل موثر در بروز این وضعیت کدامند؟ با توجه به اینکه نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می دهند، اگر آنان با مشارکت فعال در انتخابات حضور یابند و به کاندیداهای زن رای بدهند چنین وضعیتی پیش نخواهد آمد. بنابر این باید بخش مهمی از عوامل موثر در محدود ماندن تعداد نمایندگان زن در مجلس را در جامعه زنان و رفتار انتخاباتی آنان جستجو کرد. بر این اساس در این مقاله سعی شده است با مطالعه نظر و دیدگاه زنان در باره مشارکت در انتخابات مجلس، عوامل محدود ماندن تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی بررسی شود. بر این اساس دانشجویان دختر در حال تحصیل در شش </span><span style="font-size: 16.0pt; font-family: "B Zar"; mso-ascii-font-family: "Times New Roman"; mso-hansi-font-family: "Times New Roman";" lang="FA">دانشگاه </span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-ascii-font-family: "Times New Roman"; mso-hansi-font-family: "Times New Roman";" lang="FA">بینالمللی امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، تهران، امیرکبیر، اصفهان و تبریز انتخاب و دیدگاه آنان مورد مطالعه قرار گرفته است. حجم نمونهی مورد بررسی 300<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>نفر است که به روش تصادفی انتخاب شده اند.</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-ascii-font-family: "Times New Roman"; mso-hansi-font-family: "Times New Roman"; mso-ansi-language: EN-GB;" lang="FA"> روش تحقیق در این مقاله روش توصیفی- تحلیلی، و روش گردآوری اطلاعات و داده ها پرسشنامه ای است. نتایج پژوهش نشان میدهد عوامل درونی که گرایش زنان را شکل می دهد از یک سو و عوامل مختلف محیطی که فعالیتهای زنان را جهت می دهد از سوی دیگر در بروز وضعیت مورد مطالعه موثر اند. در این میان عوامل فرهنگی و چگونگی جامعه پذیری زنان مهمترین عامل محدود کننده مشارکت سیاسی زنان و محدود ماندن تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی است .<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span>http://www.ipsajournal.ir/article_255_420b2c54303d12695c6fd1b71b58bbc2.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X10120150320An Analytical Framework for Study of Nation-State Cleavage: modeling and pattering of relations between state and societyارائه یک مدل تحلیلی برای بررسی شکاف دولت- ملت
(الگویابی روابط بین دولت و جامعه)157197256FAعبدالعلیقوامعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتیمهدیمالمیردانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150114<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face",serif;">There are numerous theories about the relationship between the state and society. But despite the positive points, these theories involve theoretical and methodological reductionism that prevents the establishment of an appropriate analytical framework for multidimensional and multilevel studies in comparative-historical studies</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial",sans-serif; mso-ascii-font-family: "Baskerville Old Face"; mso-hansi-font-family: "Baskerville Old Face"; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA">.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face",serif;"> Furthermore, there is always the concern that how these theories answer to how and why questions about the nation-state cleavage (theoretical power). And secondly, are these theories capable integrate to other theories (combined power)? Without claiming theory-making, this article is an attempt to combine different theoretical approaches in a unified analytical framework in order to raise its theoretical and explanatory power and its success is <span style="color: black; background: white;">conditioned</span> to review and critiques by others and testing in field experience</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial",sans-serif; mso-ascii-font-family: "Baskerville Old Face"; mso-hansi-font-family: "Baskerville Old Face"; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA">.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face",serif;"> Analytical framework presented in this paper is based on the general theory and hence it is a general framework that is a specific theory</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Arial",sans-serif; mso-ascii-font-family: "Baskerville Old Face"; mso-hansi-font-family: "Baskerville Old Face"; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA">.</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: "B Lotus";" lang="FA">وجود نظریههای منفرد و متعدد در خصوص روابط بین دولت و جامعه علیرغم داشتن نقاط مثبت، دچار نوعی تقلیلگرایی نظری و روشی هستند که مانع از ایجاد یک چارچوب تحلیلی مناسب جهت انجام مطالعات چندبعدی و چندسطحی در مطالعات تطبیقی</span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: "B Lotus";">-</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: "B Lotus";" lang="FA">تاریخی میشود. از طرفی همواره این دغدغه وجود داشته که تا چه میزان این تئوریها در وهله اول قدرت پاسخگویی(توان نظری) به سوال چرایی و چگونگی ایجاد شکاف دولت-ملت را دارند و در وهله دوم اینکه تا چه میزان از قابلیت پیوند خوردن با دیگر تئوریها(توان تلفیقی) برخوردارند. این مقاله بدون اینکه ادعای نظریهسازی داشته باشد، تلاشی است در تلفیق نظری نظریههای مختلف در یک چارچوب تحلیلی واحد و منسجم با هدف بالا بردن قدرت نظری و تبیینی و میزان موفقیت آن نیز مشروط به نقد و نظر دیگران و آزمودن در میدان عمل و تجربه است. الگو تحلیلی ارائه شده در این مقاله مبتنی بر نظریه عام قدرت است و از اینرو بیش از آنکه حائز ویژگیهای نظریههای خاص باشد به عنوان یک الگوی نظری عام معرفی میشود. این مقاله حاصل استفاده از شیوه آزمایش فکری یا تحلیل ذهنی برای بررسی انتقادی نظریه های مختلف است که در نهایت با اتخاذ رویکرد سیستمی در تلفیق نظریهها، مدل جدیدی را به طور عام برای بررسی روابط بین دولت و ملت و به صورت خاص جهت مطالعه شکاف دولت-ملت پیشنهاد کرده است.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_256_d1d3fcc456c02e9c80d64208a493d6fb.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X10120150320The Sociology of Political Conflicts in Iranجامعه شناسی منازعات سیاسی در ایران
«انتخابات 1388»199230257FAامیرنیاکوئیعضو هیئت علمی دانشگاه کیلانJournal Article20120118<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face",serif; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-theme-font: minor-fareast; mso-bidi-font-family: "B Nazanin"; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">Political conflict is a significant topic in political sociology, and different researchers have paid attention to various factors of the formation of these conflicts. The main purpose of this paper is to explain the sociological origins of political conflict in Iran after the presidential election in 2009. The paper uses sociological theories and examines political culture, social cleavages and political institutions in Iran and their impacts on political conflict after the presidential election in 2009. The results indicate that weakness of political institutions in Iran yielded by weakness of political parties, formation of social cleavages, depth of these cleavages, their condense, their ideological and identity dimension, inclination towards the state, and finally the political culture of elite in Iran has an effective role in formation of political conflicts in 2009</span><span style="font-size: 13.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Nazanin"; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="FA">ریشه های شکل گیری منازعات سیاسی از مباحث پراهمیت در حوزه جامعه شناسی سیاسی می باشد و محققان مختلف، عوامل متعددی را در شکل گیری این منازعات مورد توجه قرار داده اند. این مقاله به دنبال آن است که با بهره گیری از رویکرد جامعه شناختی به بررسی ریشه های اجتماعی کشمکش سیاسی سال 1388 در ایران بپردازد. در این راستا در ابتدا تاثیر عواملی چون نهادمندی سیاسی، شکاف های اجتماعی و همچنین فرهنگ سیاسی نخبگان، بر شکل گیری کشمکش های سیاسی در قالبی نظری مورد بررسی قرار گرفته و سپس این عوامل در خصوص منازعه سیاسی 1388 در ایران مورد آزمون قرار می گیرند. یافته های مقاله حاکی از آن است که ضعف نهادمندی سیاسی در ایران با تأکید بر ضعف احزاب سیاسی</span><span style="font-size: 13.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Nazanin"; font-weight: normal;" lang="FA">،</span><span style="font-size: 13.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Nazanin"; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="FA"> صورتبندی شکافهای اجتماعی در ایران ـ عمق شکافها، متراکم بودن آنها، جنبه ایدئولوژیک و هویتی داشتن آنها و معطوف به دولت بودن و هم انگیختگی آنها و در نهایت فرهنگ سیاسی نخبگان سیاسی ایران نفش موثری در شکل گیری منازعه سیاسی 88 در ایران داشته است.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_257_0a8ef1295cdf95599d8c278a0c5360b3.pdf