انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X11320160822Rebalancing: U.S. Grand Strategy under Obama Administrationتجدید توازن: استراتژی کلان ایالات متحده در دوره اوباما750293FAمحمدجمشیدیدانشگاه تهرانJournal Article20151011<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 106%;">Although it is usually said that the Obama administration lacks any coherent foreign policy strategy, this paper examines domestic and international variables influencing strategic environment surrounding U.S. administration and argues that this administration has acted within a coherent grand strategy framework. In fact, while the Obama administration’s foreign policy seems to be divergent and incoherent, in the first place, but experiencing economic austerity and transition of international system imposes certain foreign policy behaviors on Washington that its fundamental strategic logic could be discerned by deep insight. So this paper seeks to explain what, if any, the U.S. grand strategy under Obama administration has been and what caused it to be shaped. Using neoclassical realism as theoretical framework, this paper argues that rebalancing U.S. power has been the grand strategic concept shaping Obama’s foreign policy. Of course Obama's foreign policy has experienced many shortcomings and lags behind international developments but this does not mean having no grand strategy.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">در حالیکه معمولا گفته می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">شود که دولت اوباما فاقد هرگونه استراتژی در سیاست خارجی خود است این نوشتار با بررسی متغیرهای داخلی و خارجی موثر بر شکل</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">گیری محیط استراتژیک دولت ایالات متحده، استدلال می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">کند که دولت اوباما تلاش کرده در چارچوب یک استراتژی منسجم عمل کند. در واقع، اگرچه سیاست خارجی دولت اوباما در نگاه اول پراکنده و غیرمنسجم تلقی می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">شود اما قرار گرفتن در دوره ریاضت اقتصادی و دوره گذار نظام بین</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">الملل الزامات رفتاری را بر سیاست خارجی واشنگتن تحمیل می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">کند که با داشتن نگاهی عمیق</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">تر می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">توان منطق راهبردی بنیادین رفتارهای سیاست خارجی دولت اوباما را درک کرد. به عبارت دیگر، این نوشتار به دنبال چیستی و علل شکل</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">گیری استراتژی کلان ایالات متحده در دوره اوباما است. این پژوهش با استفاده از چاچوب نظری رئالیسم نئوکلاسیک استدلال می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">کند که تجدید توازن در مولفه</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">های قدرت آمریکا مهمترین مفهوم راهبردی شکل</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">دهنده مجموعه اقدامات دولت اوباما در عرصه سیاست خارجی بوده است</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;">. </span>http://www.ipsajournal.ir/article_293_f7e467c1a673ba9d73ae535fb4364efe.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X11320160822Study of Students’ Attitudes about Foreign Policy of Ahmadinejad Administrationبررسی ایستارهای دانشجویان نسبت به سیاست خارجی دولت های نهم و دهم
مطالعه موردی: دانشجویان رشته علوم سیاسی دانشگاه های شهر تهران5179294FAفرهاددرویشی سه تلانیدانشگاه بین المللی امام خمینی قزوینسید محمد غفارنیکنام راددانشگاه بین المللی امام خمینی قزوینJournal Article20141111<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 106%;">Ahmadinejad administration’s foreign policy had a great impact on the relations between Iran and the world. Given that foreign policy fits into the realm of political science, we can examine the weak and strong points of Iranian foreign policy in Ahmadinejad Administration through extracting political science students’ attitudes. Thus in this research, we have tried to examine political science and its sub-disciplinary students’ attitudes by using survey (questionnaire) and descriptive method. Consequently the application of descriptive analysis (differences and correlation) of individual variables indicate that the most of students are against Ahmadinejad Administration’s foreign policy. Also these groups were more against the foreign policy adopted by this administration: women versus men, older versus younger students, higher education versus undergraduate, the disciplines of political sociology, political thought and world studies versus other sub-disciplinary students, and the students of World Studies, Shahid Beheshti and Tehran versus other students. </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">سیاست خارجی دولت احمدی</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">نژاد تأثیر بسیار بر مناسبات ایران و جهان در برداشت. از این جهت که سیاست خارجی در حوزه علم سیاست جای دارد، عطف به نظر دانشجویان علوم سیاسی، می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">توان نقاط قوت و ضعف عرصه سیاست خارجی ایران را در دوره دولت</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">های نهم و دهم، نقد و بررسی نمود. از این</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">رو در این پژوهش سعی می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">گردد با استفاده از ابزار پیمایش (پرسش</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">نامه) و روش توصیفی سیاست خارجی دولت ایشان، از منظر (ایستار) دانشجویان علوم سیاسی و گرایش</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">های زیر مجموعه آن در شهر تهران ارزیابی شود. در نتیجه استفاده از تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی (تفاوت</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">ها و همبستگی) متغیرهای فردی با دیدگاه افراد، یافته</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">ها حاکی از این است که اکثر دانشجویان مخالف سیاست خارجی دولت نهم و دهم هستند. همچنین زن</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">های نمونه آماری نسبت به مردها، سنین بالاتر، مقاطع پیشرفته</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>نسبت به مقطع کارشناسی، رشته</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">های جامعه شناسی، اندیشه سیاسی و مطالعات جهان نسبت به رشته</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">های دیگر و دانشجویان دانشگاه مطالعات جهان، شهید بهشتی و تهران نسبت به دیگران مخالفت بیشتری با سیاست</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">های این دوره از سیاست خارجی داشته</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">اند</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;">. </span>http://www.ipsajournal.ir/article_294_05cac139073f44092b160227b1b71383.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X11320160822The Great Powers Pattern of Behavior in International Crisis Management in the Uni-multipolar Systemالگوی رفتاری قدرتهای بزرگ در مدیریت بحران های بین المللی در نظام تک چندقطبی79124295FAمحمد رضادهشیریدانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجهمسلمگلستاندانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین المللJournal Article20160607<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 106%;">The main focus of the study is the great power's comportment in the international crises management which is under the effects of certain order and conditions. Depending on the structure and processes of the international system, the style of crisis management and state’s pattern of behavior would be different. Therefore, this paper aims to analyze the crisis management pattern by the great powers within the uni-multipolar system while using the structural realism assumptions. Hence, the main question is that, how the uni-multipolar system requirements have affected the great power’s pattern of behavior in international crisis management? This paper credence the hypothesis that the constraints enforced by the uni-multipolar system have driven the behavioral pattern of great powers to an “Asymmetrical Balance of Power” in the international arena. The asymmetrical balance of power as a pattern of behavior uses a wide range of tools such as institutional, coalitional, aggressive and sanction tools for the sake of crisis management. The paper uses the explanatory-descriptive method and the level of analysis which has been envisaged is the third image or the international level.</span><span lang="FA">آ</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="FA">نچه در این پژوهش کانون توجه و تمرکز است، مسئله الگوی رفتاری قدرتهای بزرگ در مدیریت بحرانهای بینالمللی تحت تأثیر شرایط و نظمی خاص میباشد. بسته به اینکه ساختار و فرآیند نظام بینالملل چگونه است، نحوه مدیریت بحرانها والگوی رفتاری دولتها نیز، متفاوت خواهد بود. بنابراین، این مقاله با کاربست نظریه واقعگرایی ساختاری درصدد یافتن الگوی مدیریت بحرانها از سوی قدرتهای بزرگ در نظام تک-چندقطبی است. از این رو، سئوال اصلی آن است که اقتضائات نظام تک-چندقطبی چگونه بر الگوی رفتاری قدرتهای بزرگ در مدیریت بحرانهای بینالمللی تأثیر گذاشته است؟ بر این اساس، فرضیه این است که محدودیتهای نظام تک-چندقطبی الگوی رفتاری قدرتهای بزرگ را به سمت «موازنه قوای نامتقارن» در عرصه سیاست بینالملل در مدیریت بحرانها سوق داده است. موازنه قوای نامتقارن به عنوان یک الگوی رفتاری از ابزارهای متفاوتی مانند ابزار نهادی، ابزار ائتلافی، ابزار تهاجمی و ابزار تحریمی بهره میگیرد تا بحرانها را مدیریت کند. سطح تحلیل پژوهش مطابق با نظریه واقعگرایی ساختاری از نوع تصویر سوم یا سطح نظام بینالملل پیروی میکند. روش پژوهش نیز مبتنی</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="FA">بر راهبرد پژهشی توصیفی- تحلیلی میباشد. </span>http://www.ipsajournal.ir/article_295_8084b6066ded77a4ce647393d6b63ad1.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X11320160822Strategic Examination of Iran and United States after Nuclear Agreement According to Game Theoryبررسی استراتژی های ایران و آمریکا در پسابرجام طبق نظریه بازی ها126147297FAسید امینرضوی نژاددانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهرانJournal Article20160309<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 106%;">After long consultations and negotiations for resolving Iran nuclear issue, both parts approved comprehensive negotiations joint action. After adopting the agreement, the basic significant issue is that the two sides agreed during the talks after what strategies, agreements and obligations be adopted and how and to what extent they are operational, and ultimately realize what the consequences come. On the basis of this assumption, we introduce game theory on the diplomacy after the agreement between Iran and the United States by adopting a strategy of mutual co-operation as the optimum design, the decision. According to the findings of this study, the nuclear diplomacy after an agreement between Iran and the United States, a dynamic game, complete with information and can positive-sum and the win-win game. Then play tree nuclear diplomacy after an agreement between Iran and US and plotted the options facing each and every one of them investigated and went on to find the answer to solving the outcome of the game and the way back into the fine profits as a result of Nash equilibrium and the game was the most logical, and the nicest strategy after the agreement sanctions and mutual commitment to its commitment to the agreement</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">در این پژوهش به این موضوع پرداخته میشود که پس از مذاکرات و رایزنیهای طولانی برای حل و فصل مسئله هستهای ایران، طرفین مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک را تصویب نمودند. پس از تصویب برجام، مسائل اساسی و مهم، این است که طرفین مذاکرات در دوران پسا برجام چه استراتژی هایی را اتخاذ می کنند، توافقات و تعهدات چگونه و تا چه میزان عملیاتی میشوند و نهایتاً تحقق یا عدم تحقق آنها چه پیامدهایی در پی خواهد داشت. سؤال پژوهش به این صورت مطرح گردید که با استفاده از نظریه بازیها، بهینهترین استراتژی در دوران پسابرجام برای ایران و امریکا چیست. در ادامه نیز این فرضیه را مطرح کردیم که طبق نظریه بازیها، دیپلماسی پسابرجام میان ایران و امریکا، با اتخاذ استراتژی همکاری متقابل بعنوان بهینهترین تصمیم، قابل طراحی است. بر اساس شواهد، مدارک و یافتههای حاصل از این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که دیپلماسی هستهای پسابرجام میان ایران و امریکا، یک بازی پویا با اطلاعات کامل و تمام است و میتواند بصورت حاصل جمع مثبت و بازی برد- برد باشد. سپس درخت بازی دیپلماسی هستهای پسابرجام میان ایران و امریکا ترسیم شد و گزینههای پیشروی هر یک از آنها مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه برای پیدا کردن جواب و حل بازی از روش برآیند برگشت به عقب سود جستیم که نتیجه و تعادل نش بازی عبارت بود از: منطقیترین و "خوب ترین" استراتژی در پسا برجام "رفع تحریمها و پایبندی متقابل به تعهدات برجام" خواهد بود.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_297_9fb4ec53f2567a60b246bfad0fef403e.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X11320160822Formation of Network Order in International Relations and Role of Social Capital in Search of Sustainable Peaceشکل گیری نظم شبکه ای در روابط بین الملل و نقش سرمایه اجتماعی در جست و جوی صلح پایدار149180298FAحسینسلیمیدانشگاه علامه طباطبائیمانداناسجادیدانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160528<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 106%;">In this article, we have tried to establish an appropriate conceptual link between the evolution of international order and the promotion of social capital and sustainable peace, in the context of “Network Order”. In this regard, we take advantage of the formation of a phenomenon called “Bridging Social Capital” as one of the consequences of creating global civil society through the establishment of networked connection between actors of international system in order to examine the feasibility of achieving sustainable peace. In fact, the question is how can we examine the way of realizing the most important problematic in IR which is to achieve sustainable peace, in the context of networked analysis of the international relations? In other words, under what mechanism makes achieving sustainable peace more possible, considering the dynamics of new global system which lead to the creation of networked relations and the emergence of transnational public space called Global Civil Society? Our main argument in this article is that the formation of global civil society in the international system as a consequence of new network structure of global order leads to reduction in structural violence in the international system and provides the possibility of achieving sustainable peace through the establishment of a kind of social capital.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">در این مقاله بر آنیم تا با استعانت از استعاره نظم شبکه ای، پیوند مفهومی مناسبی میان تحولات نوین نظم بین الملل، با ارتقای سرمایه اجتماعی و صلح پایدار، برقرار سازیم. در این راستا از شکل گیری پدیده ای تحت عنوان سرمایه اجتماعی پل زننده</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;"> (Bridging social capital) </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">به عنوان یکی از پیامدهای شکل گیری جامعه مدنی جهانی به واسطه پیوندهای شبکه ای میان بازیگران نوین نظام بین الملل، برای بررسی امکان پذیری دست یابی به صلح پایدار بهره جسته ایم. گمان نویسنده بر آن است که شکل گیری جامعه مدنی جهانی در نظام بین الملل که یکی از پیامدهای ساختار بندی شبکه ای نوین نظم جهانی است، با ایجاد نوعی از سرمایه اجتماعی، منجر به کاهش خشونت ساختاری در سطح نظام بین الملل شده و امکان دست یابی به صلح پایدار را فراهم می آورد</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;">. </span>http://www.ipsajournal.ir/article_298_7ef9133f7d3aae7a6881a17a4c81e743.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X11320160822Reporting Political Insecurity to King in Sa'di's Golestanچگونگی گزارش ناامنی سیاسی به شاه در گلستان سعدی184204299FAغلامرضاصدیق اورعیدانشگاه فردوسی مشهدمریماسکافیدانشگاه آزاد اسلامی واحد گنابادJournal Article20160607<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 106%;">As one of social thinkers, Sa’di’s thoughts examination is of great significance. The purpose of this research is to investigate that how reporting political insecurity to the King has been discussed in Sa'di's Golestan. The researchers have used structural understanding of context. Based on Parsons’ social system theory, this article has analyzed the text. The results showed that the type of Sa’di expression in terms of compose eulogies, elegance, narrative structure, using similes and metaphors, using different situations and characters in the story and a variety of interactions with each other, and using Khorasani style language has been also very effective in accepting criticism. In fact, Sa’di has used all of these arts in order to be able to take criticism toward kings and easily remind to them about community insecurity for different groups of peasants and soldiers and the fall of the king. By using a stage narrow and intellectual process, Sa’di reaches his aims.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="FA">سعدی یکی از اندیشمندان اجتماعی است که بررسی اندیشه های وی از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی چگونگی گزارش ناامنی سیاسی به شاه در گلستان سعدی است. روش تحقیق در این مقاله از تفهم ساختاری با استفاده از ادغام مستقیم در مجموعههااست. این مقاله از جنبه نظری، بر پایه نظام اجتماعی پارسونز بنا شده است. در این مقاله، حکایتهای باب اول تحلیل شده است. نتایج تحقیق نشان داد که سعدی با استفاده از حکایت و گفتار نرم و شیرین که، در قالب موقعیتها و شخصیتهای مختلف داستان، در تنوعی از کنشهای متقابل با یکدیگر طراحی کرده است، تلاش کرده است شاهان را به انتقاد بکشد و وضعیت جامعه و ناامنی شدید مربوط به اقشار مختلف رعیت و سپاهیان و سقوط حکومتِ ناشی از این ناامنی را به شاه گوشزد نماید. وی با استفاد ه از، فرایند مرحلهای بسیار ظریف و زیرکانه توانسته است به این هدف برسد.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_299_98fd07b652acc02350e3adc6665d219b.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X11320160822Case assessment refuse the establishment of political thought based on mystical thoughtسنجش دعوی « امتناع تأسیس اندیشه سیاسی بر مبنای اندیشه عرفانی»205237300FAیدالههنری لطیف پورعضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدانJournal Article20160822Understanding the nature of "mysticism" as an important part of the Intellectual heritage of Iran and evaluating its relationship with the "political thought" and explaining and elaborating on its ability and capacity to establish normative political thought is the main purpose of this article. In spite of approaches that believe to incompatibility of political thought and mysticism, in this paper by use of interpretative method and study of some of important mystical texts we have showed that proportions like the world escape, individualism, esotericism, elitism and anti-rationalism that according to some statements by the defendants of incompatibility the political thought and mystical thought, have typically been used selective and will never lead to no purpose.<br />Instead there are the signs in the mystical tradition such as companionship, tolerance, generosity ,Friendship and ..., that prove the compatibility of mysticism and political and civil thought, or at least seriously challenge the "refusal" approach.فهم سرشت «عرفان» به عنوان بخش مهمی از میراث فکری ایران و ارزیابی رابطه آن با «اندیشه سیاسی» و تبیین و ایضاحِ قابلیت آن در تأسیس اندیشه سیاسیِ هنجاری هدف اصلی این مقاله است. برخلاف رویکردهایی که عرفان را متضمن ناسازه هایی دانسته اند که مانع از سازگاری آن با اندیشه سیاسی شده است، در این مقاله با بهره گیری از روش تفسیری و ارزیابی برخی از مهمترین متون عرفانی نشان داده ایم که نسبتهایی چون دنیا گریزی، فردگرایی، باطنی گری، نخبه گرایی و عقل ستیزی که با استناد به برخی شواهد موجود در میراث تفکر عرفانی از سوی مدعیان ناسازگاری عرفان و سیاست، در جهت اثبات ناسازگاری اندیشهی سیاسی با تفکر عرفانی ارائه شده است، نوعاً به شکلی گزینش گرانه به کار گرفته شده اند و وافی به مقصود نیستند؛ در مقابل دلالتها و نشانه هایی در سنت عرفانی همانند مصاحبت، مدارا، فتوت و دوستی و ...وجود دارد که گواه سازگاری بین عرفان و اندیشه مدنی و سیاسی است و یا دست کم رویکرد «امتناع» را با چالش جدی مواجه می سازند.http://www.ipsajournal.ir/article_300_49e61e9e2af9313bbb2b4914a422bfbd.pdf