انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12120170219Barriers to Participation in the Challenges between Political Culture and Good Governance from the Perspective of Senior Managers in the Government of IR Iranموانع مشارکت در چالش میان فرهنگ سیاسی و حکمرانی خوب از دید مدیران ارشد دولت ج.ا. ایران740308FAامیر محمدحاجی یوسفیدانشگاه شهید بهشتیمحمدعلیطالبیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170521<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 130%; mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin;">Participation is one of the main indicators of political culture and good governance. The realization of good governance as one of the models of development is not possible without ruling principle of participation. Therefore, to examine the realization of good governance, we should examine the barriers to its index. Participation in Iran faces several obstacles, some of which should be found within the political culture. The main purpose of this article is to investigate the participation barriers in the political culture and good governance from the perspective of senior manager in the Islamic Republic of Iran. The main questions of this paper are: what are the main barriers of participation in the challenges between political culture and good governance? And what should be done to promote participation? The hypothesis here is that the most important barriers to political participation in the political culture of Iran are negative individualism, tyranny stroke, weakness of civil society, structural problems and rentier state and its size. Attention to the national interests and symbols, development of civil society and sovereignty of public determination can help to promote participation within the framework of good governance. For this purpose, we tried to examine the relationship of political culture and good governance with the emphasis on the participation as an indicator through qualitative research and interviews</span><span style="font-size: 14pt;" lang="FA">مشارکت، هم یکی از مولفه های مهم فرهنگ سیاسی است و هم از شاخص های اصلی حکمرانی خوب محسوب می شود. تحقق حکمرانی خوب به عنوان یکی از مدل های توسعه، بدون مشارکت ممکن نیست، از این رو برای بررسی چرائی عدم تحقق حکمرانی خوب، باید موانع پیش روی شاخص های آن مورد بررسی قرار گیرد. مشارکت در ایران با موانع متعددی روبروست که بخشی از آن را باید در فرهنگ سیاسی جستجو نمود. هدف این مقاله بررسی موانع مشارکت در چالش میان فرهنگ سیاسی و حکمرانی خوب از دید کارگزاران حکومتی در جمهوری اسلامی ایران است. سوال اصلی این مقاله این است که از دید مدیران ارشد دولتی مشارکت با چه موانعی در فرهنگ سیاسی روبروست و برای ارتقاء مشارکت در چارچوب حکمرانی خوب چه راهکارهائی را باید مورد توجه قرار داد؟ فرضیه مقاله این است که از دید مدیران ارشد، مهم ترین موانع مشارکت در فرهنگ سیاسی ایران و ارتباط آن با حکمرانی خوب عبارتند از فردگرایی منفی، استبداد زدگی، ضعف جامعه مدنی، مشکلات ساختاری، دولت شبه رانتی و تمرکزگرائی که کوچک کردن دولت، تقویت منافع و نمادهای ملی، بسط جامعه مدنی و حاکمیت اراده عمومی می تواند به ارتقاء آن در چارچوب حکمرانی خوب کمک کند. برای همین منظور سعی می گردد در این تحقیق با روش کیفی و با ابزار مصاحبه، ارتباط میان حکمرانی خوب از یک سو و فرهنگ سیاسی از سوی دیگر با تمرکز بر شاخص مشارکت با استفاده از نظرات کارگزاران و سیاستگذاران دولتی، بررسی و راهکارهای عملی برای ارتقاء آن پیشنهاد گردد</span><span style="font-size: 14pt;">.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_308_fbdb95dd0c5e247623412cf871dac56f.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12120170219The Evolution of American Hegemony and Position in International System Regarding Protecting Human Rightsمنزلت هژمونیک و موضعگیری آمریکا نسبت به "مسئولیت حمایت" در نظام بینالملل4170309FAمهدیذاکریاندانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتراضیهمهدوی پوردانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتJournal Article20150517<span class="hps"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 130%; mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin;">In the post-Cold War era and after the end of ideological conflicts</span></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 130%; mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin;">, <span class="hps">capabilities have been distributed so that a highly distinctive position was considered for the United States as the hegemonic power</span>; the <span class="hps">position that based on the Gramsci "</span>hegemony" <span class="hps">theory</span>, <span class="hps">the</span> physical<span class="hps"> and hard</span> <span class="hps">power, by itself, is not enough for its formation</span>. <span class="hps">Hegemony in the international system is the capabilities and innovations of a powerful state in international management style and its undisputed excellence to take advantage of economic, military</span>, <span class="hps">ideological and</span> <span class="hps">political </span>re<span class="hps">sources. These capabilities are in the form of hard and soft resources</span>. At this paper, we try to review <span class="hps">human rights and the responsibility to protect the fundamental human rights being considered by countries and international community as the soft sources to create and reinforce the hegemony. Moreover, we are going to investigate the role of George W. Bush's unilateralism to reinforce and reconstruct the hegemony of this country in the international level after the decline of the United States power because of </span>instrumental use of human rights and its responsibility to protect them. This type of instrumental and selective approach to the issue of human rights violations is clearly visible during the Arab uprisings in 2011. In this article, we will try to discuss at first hegemony and its elements based on the theory of Gramscian hegemony and the responsibility to protect doctrine. Then we will mention some examples of the selective approach of the United States to the human rights abuses and political use of the doctrine of the responsibility to protect.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">در عصر پس از جنگ سرد و به دنبال پایان یافتن منازعات ایدئولوژیک، توانمندیها به گونهای توزیع شدهاند که جایگاه به شدت متمایزی را برای آمریکا به عنوان قدرت هژمون رقم زدهاند؛ جایگاهی که بر اساس نظریه «هژمونی» گرامشی، تنها قدرت مادی و سخت برای شکلگیری آن کافی نمیباشد. هژمونی در نظام بینالملل به توانمندی و ابتکار دولتی قدرتمند در شیوه مدیریت جهانی و برتری بدون منازعه آن اطلاق میشود که از منابع اقتصادی، نظامی، ایدئولوژیک و سیاسی لازم بهرهبرداری میکند. این توانمندی در دو قالب منابع سختافزاری و نرمافزاری قرار میگیرند. در این مقاله سعی بر آن است رابطه حقوق بشر به عنوان یکی از منابع نرمافزاری و دکترین مسئولیت حمایت که در حمایت از این حقوق مورد توجه کشورها و جامعهبینالمللی قرار گرفته با ایجاد و تقویت هژمونی مورد بررسی قرار گیرد و این که دکترین مسئولیت حمایت پس از تضعیف هژمونی ایالات متحده حاصل یکجانبهگرایی جورج دبلیو بوش، چه نقشی در تقویت و بازسازی هژمونی این کشور در سطح بین المللی داشته است. برای دریافت این رابطه، میتوان به رفتار امریکا در جریان تحولات عربی 2011 میلادی به ویژه در چارچوب بحران لیبی توجه نمود. بنابراین ابتدا موضوع هژمونی و عناصر آن بر پایه نظریه هژمونی گرامشین، ایده مسئولیت حمایت و سپس نمونههایی از برخورد امریکا با موارد نقض فاحش حقوق بشر و بهرهگیری از دکترین مسئولیت حمایت مورد بحث قرار گیرد. </span>http://www.ipsajournal.ir/article_309_78ba5eacea0cbab6a82edf7693733763.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12120170219Nature of Competition and Conflict between Iran and Turkey in Syria and Iraqماهیت رقابت و تعارضِ ایران و ترکیه در سوریه و عراق71100310FAمسعودرضائیدانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان0000-0002-0993-4040Journal Article20160607<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 130%; mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin;">Regional conflicts of Iran and Turkey in Iraq and Syria are related to the historical realities dominated on the relation of two countries. Simple dual readings could not explain the competition and conflict of two countries, because the issue is related to the long period models during the history which have brought about shifts in the regional power balance. Following Arab uprisings, this conflict is again influenced by the identity and security considerations in Iraq and Syria which relate ideological and value issues with geo-politics, power balance and regional roles. Therefore, regarding this hypothesis that Syria crisis and Iraq unrests have fueled the historical competition between Turkey and Iran as two strong governments in the Middle East so that the approach of both countries is to activate the models of power balance, strengthening their influence and removing the other's threat, the present study using historical-comparative method in the framework of realist Conflict theory is going to explain the identity and security challenges and concerns of the two countries.</span> <br /> <br /><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 130%; mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin;"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">مناقشۀ منطقهایِ ایران و ترکیه در عراق و سوریه، به واقعیتهای تاریخی حاکم بر روابط دو کشور برمیگردد و </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">قرائتهای دوگانۀ سادهانگارانه در بیشتر موارد قادر به توضیح مسیر رقابت و تعارض دو کشور نیستند؛ چرا که موضوع به الگوهای درازمدتی برمیگردد که در یک روند تاریخی، تغییراتی را در جابجایی توازن منطقهایِ قدرت به همراه داشته است. با وقوع </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">خیزشهای عربی، این مناقشه </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">با در نظر گرفتنِ مابهازایِ تاریخی آن، دوباره </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">تحت تأثیر ملاحظات هویتی و امنیتی در عراق و سوریه قرار گرفته است که در پرتو آن، مسائل ارزشی ـ ایدئولوژیک با مسائل ژئوپلتیک و توازن قدرت و نقشهای منطقهای در هم گره خوردهاند. لذا با عنایت به این فرض که بحران سوریه و دگرگونیهای عراق به رقابت تاریخی میان ترکیه و ایران به عنوان دو دولت ملی قدرتمند خاورمیانه دامن زده است و رویکرد هر دو کشور بر اساس فعالسازی الگوهای معطوف به موازنۀ قدرت، تثبیت حوزۀ نفوذ و انگارۀ دفع تهدید از هر طرف پیگیری میشود؛ مقالۀ حاضر بر آن است تا با تشریح و تبیین چالشهای دو کشور از منظر هویتی و امنیتی، به روشی تاریخی - تطبیقی و با عنایت به نظریه «رئالستکراتیویسم»، عوامل و دلایل نگرانی میان دو کشور و افق آن را در پرتو دو متغیر اثرگذار سوریه و عراق مورد واکاوی و تجزیه تحلیل قرار دهد. </span>http://www.ipsajournal.ir/article_310_2c7acf97cedeb0e04f128e4279ba7401.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12120170219International System and Modern Geo-Politics in Middle Eastنظام بین الملل و ژئوپلیتیک جدید خاورمیانه101140311FAمحمودسریع القلمدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170409<span style="font-size: 12pt; line-height: 130%; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial;">This paper has been organized in two interpretation levels: structure of political and economic powers in new international system and the consequences of this structure on the geo-political developments of the Middle East. The hypothesis is that geo-political outputs of the Middle East are significantly affected by the disputes, rivalry and differences of powerful states, but the international competitions among European countries, America and Russia reinforce the existing polarity. Trying to manage the conflicts rather than to solve them, these countries take advantage of this polarity to sell their military weapons and to reach economic balance. Theory of Robert Kagan constitutes the theoretical framework of the study discussing the importance of position, political influence and economic transactions in international system. The paper takes into considerations the current economic status of America, modern goals of Russia, foreign policy legacy of Obama and motivational system of Israel in the new geo-political framework of the Middle East. The study concludes the emergence of a bipolar system in the Middle East in which the countries are going to weaken each other through regional and international coalitions. Continuation of this bipolarity depends upon the financial facilities of the regional actors, in one hand, and the result of America – Russia negotiations regarding their bilateral and European disputes.</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">این مقاله در دو سطح تحلیل سازماندهی شده است: ساختار قدرت سیاسی و اقتصادی در نظام بینالملل جدید و سپس پیآمدهای این ساختار بر تحولات زئوپلتیکی خاورمیانه. فرضیه مقاله مطرح میکند که: خروجیهای ژئوپلیتیک خاورمیانه عمدتاً تحت تأثیر اختلافات، رقابتها و تفاوتهای کشورهای قدرتمند خاورمیانه است ولی در عین حال رقابتهای جهانی و اروپایی آمریکا و روسیه، قطبهای موجود خاورمیانهای را تقویت میکنند، بیشتر در پی مدیریت اختلافات هستند تا حل آنها، از ساختار دو قطبی برای فروش اسلحه و تعادل اقتصادی بهره برداری میکنند و به عنوان اهرم در تشدید یا کاهش اختلافات فیمابین، استفاده میکنند. مقاله چارچوب نظری رابرت کی گن (</span><span style="font-size: 14.0pt;">Robert Kagan</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">) را اتخاذ میکند که بر اساس افزایش اهمیت جایگاه و نفوذ سیاسی در کنار تعاملات اقتصادی در نظام بینالملل بحث میکند. مقاله از وضعیت جاری اقتصاد آمریکا، اهداف نوین روسیه، میراث عملکرد سیاست خارجی اوباما و سیستم انگیزشی اسراییل در قالببندی ژئوپلیتیک جدید خاورمیانه <br /> بهرهبرداری میکند. در نتیجهگیری، مقاله به ظهور یک سیستم دو قطبی در خاورمیانه اشاره کرده که با ائتلافهای منطقهای و بینالمللی خود در پی تقابل و تضعیف یکدیگر هستند. تداوم این سیستم دو قطبی تابع امکانات مالی بازیگران منطقهای از یک طرف و نتایج مذاکرات آمریکا و روسیه پیرامون اختلافات دو جانبه و اروپایی یکدیگر خواهد بود.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_311_b0a925ddab9d09f8f47daf517fe908a5.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12120170219Mathematical Philosophy in Political Science and International Relationsفلسفه ریاضیات در علوم سیاسی و روابط بین الملل141166312FAحسینسلیمیدانشگاه علامه طباطبائیعلی اکبرکیانیدانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160815<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 130%;">From mid twenty century and with the emergence of behaviorism and second challenges in international relations studies, we witnessed the widespread application of quantitative techniques at this branch of science. Although some critics have questioned the approach, various scientists have continued their restless and severe efforts in the reliable academic centers around the world so that there is a rich literature in this field. In fact, the application of mathematics and mathematical methods finds its root in the history of science and philosophy although mathematics has experienced many differences in the past and present. At this research, we try to review the valuable background of the application of quantitative methods in political and international studies reaching the philosophical foundations of this approach. In this respect, we analyze the views of three famous scientists in social science named Descartes, Comte, and Kant. Despite existing critics, we present strong roots of this methodology in social science demanding more attention.</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="AR-SA">از میانه قرن بیستم با ظهور رفتارگرائی و متعاقبا مناظره دوم در مطالعات روابط بین الملل شاهد گسترش کاربرد روش های کمّی در این رشته بودیم. با وجود انتقادات متعدد به این رویکرد، صاحبنظران مختلف به تلاش های دشوار و خستگی ناپذیر خود در مراکز آکادمیک معتبر دنیا ادامه داده اند به نحوی که امروز ادبیات غنی ای در این زمینه داریم. واقعیت این است که کاربرد ریاضیات و روش های ریاضی ریشه در تاریخ علم و فلسفه دارد اگر چه نگاه به ریاضی در گذشته و حال تفاوت هائی را پشت سر گذاشته است.</span><br /> <span style="font-size: 14.0pt;" lang="AR-SA">در این پژوهش در صددیم با مرور و بررسی این سابقه ارزشمند از بکارگیری روش های کمّی در مطالعات سیاسی و بین المللی به </span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">مبانی فلسفی این رویکرد بپردازیم</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="AR-SA"> و </span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">آراء سه اندیشمند صاحب نام علوم اجتماعی: دکارت، کنت و کانت را بدین منظور تبیین خواهیم نمود. </span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="AR-SA">علی رغم نقدهای موجود در مورد استفاده از این روش شناسی و معرفت شناسی، شاهد ریشه های استواری در علم الاجتماع هستیم که مستلزم توجه بیشتر سیاست پژوهان کشورمان نیز می باشد.</span><br /> <br /> <span style="font-size: 14.0pt;" lang="AR-SA"> </span>http://www.ipsajournal.ir/article_312_9d282787e6c9d778448f2d5c97d97d8c.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12120170219Evaluation of Failure Factors of Iran's Representatives to Attend the Versailles Peace Conferenceبررسی عوامل شکست نمایندگان ایران در راهیابی به کنفرانس صلح ورسای167205313FAسیروسمحبیدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاهسعیده الساداتاحمدیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20161129<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 130%; mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin;">Versailles Peace Conference, which <span class="alt-edited">was formed</span> by allies after World War 1, sought to build a postwar world being the harbinger of world peace. Utopian ideas supported by Wilson, President of America, particularly attracted the world public attention and created favorable conditions in the imagination of <span class="alt-edited">countries</span> that experienced the unpleasant taste of war. One of these countries that despite neutrality in the war <span class="alt-edited">suffered heavy losses</span> was Iran. <span class="alt-edited">At that time, Iran</span> wanted to <span class="alt-edited">best use this exceptional opportunity to</span> <span class="alt-edited">get its rights</span> and <span class="alt-edited">real independence</span><span class="shorttext">. </span><span class="alt-edited">Therefore, it</span><span class="shorttext"> sent representatives to Paris, but failed to achieve its interests. </span>This study investigated the causes of the failure of the Iranian mission to attend the Versailles Peace Conference. Analyzing the factors imposed to the <span class="shorttext">representatives of Iran, we divided t</span>hem into four categories, and we finally conclude that the paradox between the idealist and realist ideas in the international relations at that time speed up that failure. </span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">کنفرانس صلح ورسای که پس</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">از پایان جنگ جهانی اول توسط دول پیروز شکل گرفت درصدد بود تا دنیای پس</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">از جنگ را به</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">گونه</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">ای بسازد که منادی صلح جهانی باشد. ایده</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">های آرمان</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">گرایانه</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">ای که خصوصا از حمایت ویلسون رئیس</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">جمهور آمریکا برخوردار بودند افکار عمومی جهان را به خود جذب نمود و شرایط مساعدی را در تصورات کشورهایی که طعم ناخوشایند جنگ را چشیده بودند ایجاد کرد. یکی از این کشورها که علیرغم بی</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">طرفی در جنگ متحمل خسارات فراوانی شده</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">بود ایران بود که اینک قصد داشت تا از این فرصت استثنایی برای احقاق حق و استقلال واقعی</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">اش نهایت استفاده را ببرد. از این</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">رو نمایندگانی را به پاریس فرستاد. اما در رسیدن به مطامع خود ناکام ماند. این پژوهش به بررسی علل ناکامی نمایندگان ایرانی برای حضور در کنفرانس</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">صلح ورسای پرداخته و با تحلیل عوامل تحمیل شده به نمایندگان ایران، این عوامل را به چهار دسته تقسیم بندی کرده و در نهایت پارادوکس میان ایده</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">های ایده</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">آلیستی و رئالیستی موجود در روابط بین</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">الملل در برهه مورد نظر را عامل تسریع کننده این شکست می داند.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_313_a30337f073927836743620e3e858bcdb.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12120170219Causes of Continuing Rentier Structure in Post –Revolutionary State of Iran (with Focus on First Years after Revolution)علل استمرار ساخت رانتیری دولت در دوران پس از انقلاب(با تکیه بر سال های نخست پس ازپیروزی انقلاب)205236314FAسید سعیدمیرترابیدانشگاه خوارزمی0000-0003-3697-2672Journal Article20160718<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 130%; mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;">Post -revolutionary states in Iran have not achieved any success in escaping from an oil-dependent economy despite many slogans and programs. This article benefiting from historical institutionalism and revisionist versions of rentier state theory tries to show that state dependence to oil revenues in Iran in the first years after revolution stems from decisions of revolutionary elites to resolve peculiar challenges (of course elites had the opportunity to follow other models for the mobilization of the revenues in those years). Therefore, oil-dependence shaped an institutional feature of the post-revolutionary state. As a result, in every attempt to decrease the state dependence to oil revenues, we must pay attention to these institutional forces and their resistance against different economic and political conditions. Methodology of this article is based on descriptive –analytical method.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">دولت های پس از انقلاب با وجود شعارها وبرنامه های پر سروصدا در زمینه کاهش اتکا به نفت،عملا توفیق قابل ملاحظه ای در این زمینه پیدا نکرده اند. مقاله حاضر با بهره گیری ازرویکرد نهادگرایی تاریخی و قرائت های تجدیدنظرطلب در نظریه دولت رانتیر نشان می دهد که ریشه وابستگی دولت به درآمدهای نفت، در سال های نخست پس ازپیروزی انقلاب، به واسطه تصمیم های نخبگان انقلابی برای مقابله با چالش ها ومقتضیات پیش رو شکل گرفت( و البته در این زمان امکان پیگیری الگوهایی متفاوت نسبت به قبل از انقلاب درحوزه بسیج منابع توسط دولت وجود داشت) .این امر سبب شد اتکا به درآمدهای نفت به جزئی نهادین در کارویژه بسیج منابع مالی توسط دولت پس از انقلاب تبدیل گردد. در نتیجه در هر نوع تفکر درباره کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفت،باید به این نیروهای نهادین و پایداری اشان در خلال شرایط متفاوت سیاسی واقتصادی در هر مقطع توجه لازم مبذول گردد. روش تحقیق مقاله حاضر توصیفی-تحلیلی است.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_314_c58b9580020c2b8b1dc7818fef39966d.pdf